signatuur A & oefening in signatuur- 4 EC

over tijd, ritme, montage en 'eigen signatuur'

algemene typering en inhoud
Hoe gebruiken we elementen als cameravoering, montage, art-direction, muziek, acteurs om onze films vorm te geven? Bedenken we zelfstandig hoe we onze films vormgeven, of leunen we op conventies, en zijn wel ons wel bewust van deze conventies? Durven we de tijd een rol te laten spelen in onze films?
Aan de hand van boeken van Tarkovski en Bresson en geïllustreerd met filmfragmenten van zowel deze filmmakers als onder andere Terence Malick, Francis Ford Coppola, Bruno Dumont en Lynne Ramsey, worden discussies gevoerd over deze vragen en de over de vraag wat is “een eigen signatuur”
Aansluitend wordt de student gevraagd om i.s.m. de scenarist in twee dagen een kort scenario/filmplan, 1minuut, te ontwikkelen om een eigen onderzoek te doen. Aansluitend wordt het onderzoek uitgevoerd. Aansluitend wordt gemonteerd, sound design uitgevoerd en gezamenlijk geëvalueerd.

literatuur

  • Andrei Tarkovski, De verzegelde tijd 
  • Robert Bresson, Notes on the cinematographer 

leerdoel
Na afloop van dit onderdeel heeft de student meer inzicht gekregen in en meer ervaring met de rol van tijd, ritme en montage in film en in de eigen signatuur.

competenties
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10

onderwijsvorm
werkcollege en opdracht

contacttijd
40 uur

docent
gastdocent

toets
opdracht, evaluatie en verslag

beoordeling

  • 80% aanwezig en voldoende actieve participatie (voorwaarde)
  • voldoende voor de opdracht (O/V)
  • verslag en presentatie van onderzoek

Studiebelasting
4 EC (112 uur)

Delen