European Credit Transfer System

Vanaf het studiejaar 2003-2004 werkt de Filmacademie als Bacheloropleiding Film en Televisie met het European Credit Transfer System (ects).

In de vierjarige opleiding van de Filmacademie zijn in totaal 240 European Credits (ec’s) te behalen: elk jaar kent een programma van 60 ec, die over 1680 uur studiebelasting per jaar worden verdeeld. Eén ec staat voor een studiebelasting van 28 uur.

De studie aan de Filmacademie wordt in de hiernavolgende hoofdstukken beschreven in verschillende onderwijsonderdelen (vakken, oefeningen, workshops, producties, enz.). Elk onderwijsonderdeel is een aantal European Credits (ec’s) ‘waard’. Dit aantal wordt bepaald aan de hand van de studielast van het betreffende vak. Wanneer de student het betreffende vak volgens de gestelde normen heeft afgerond, worden hem of haar de ec’s toegekend.

In de hoofdstukken over de verschillende onderwijsprogramma’s wordt per onderwijsonderdeel beschreven onder welke voorwaarden de credits worden toegekend. De meest voorkomende voorwaarden zijn aanwezigheid bij colleges, het uitvoeren van opdrachten met voldoende resultaat en het behalen van tentamens. In de propedeuse en bij sommige tweedejaarsvakken geldt een minimaal cijfer van een 5,6; bij veel onderdelen in de vakklassen na de propedeuse wordt gewerkt met een waardering in woorden, zoals ‘voldoende’.

Aan de hand van het aantal European Credits dat de student per jaar behaalt, wordt de studievoortgang bepaald. Zo is in de propedeuse de regeling ‘negatief bindend studieadvies’ afhankelijk van het aantal verworven credits, en ook de toekenning van het diploma in het laatste jaar kan pas plaatsvinden indien de student alle vereiste credits (minimaal 240) heeft behaald.

Het creditsysteem is niet bedoeld om genuanceerd over de individuele student te spreken. De student die in één jaar 60 credits heeft behaald met allemaal zuinige zessen, is niet dezelfde als de student met 60 credits waarachter hoge cijfers en waarderingen schuilgaan. Behaalde credits geven enkel aan of een onderwijsonderdeel al dan niet voldoende is afgerond, maar houden verder geen kwalitatief waardeoordeel in. Het is dus van groot belang dat de waardering van docenten nog op een andere wijze wordt aangegeven. Overigens bestaat ook het fenomeen ‘kunstvak-student’, de student die uit vrije wil meer tijd aan zijn studie besteedt dan de uren die er officieel voor staan. Met andere woorden: er zullen weinig studenten in het kunstvakonderwijs zijn die maximaal 40 uur in de week met hun studie bezig zijn.
De achtergrond van het creditsysteem wordt mede gevormd door de eis van de Informatie Beheer Groep aan de verschillende opleidingen om in de maand oktober, volgend op enig studiejaar, de studenten met een basisbeurs aan te melden die niet aan de propedeuse- of diplomatermijnnorm hebben voldaan van de Prestatiebeurs.
De onderlinge vergelijkbaarheid van opleidingen in het internationale bachelorstelsel vereiste de invoering van ECTS.

N.B.: Wanneer enig genoemd studieonderdeel komt te vervallen, krijgen studenten een alternatief aangeboden waardoor ze toch aan de benodigde credits kunnen komen.

Delen