derdejaars oefening


Door alle derdejaars studenten wordt gezamenlijk een aantal oefeningen op film- of videomateriaal vervaardigd. Deze oefeningen dienen om de creativiteit, de vakkennis, het leren functioneren binnen de eigen discipline en de samenwerkingsverbanden verder uit te diepen. De drager wordt bepaald door de studieleiders op basis van inhoud, stijl en facilitaire mogelijkheden. In vergelijking met de tweedejaars oefeningen ligt de moeilijkheidsgraad hoger, heeft men meer draaidagen en wordt van de studenten een grotere zelfstandigheid verlangd. Van de studenten wordt in de communicatie met docenten veel initiatief verwacht bij het tijdig maken van afspraken en het nakomen ervan. Het setbezoek door docenten is wat minder frequent in vergelijking met de oefeningen van het vorig leerjaar.
 Na iedere opnameperiode vindt een draaievaluatie plaats, die door elk crewlid en een aantal docenten wordt bijgewoond: tijdens deze evaluatie wordt ingegaan op de artistieke aspiraties van elk crewlid en hoe die tot uitdrukking konden komen tijdens de voorbereiding en het draaien voor wat betreft samenwerking, communicatie, de vakmatige vaardigheden en het planmatig werken. Studenten geven in dit gesprek ook aan hoe zij de begeleiding voor en tijdens het draaien hebben ervaren. De postproductie wordt afgesloten met een postproductie-evaluatie: onder begeleiding van docenten, studieleiders en/of coaches wordt duidelijk in hoeverre de vakklasvoorwaarden en planning zijn gevolgd, hoe de uitwisseling van het materiaal heeft plaatsgevonden, wanneer de definitieve muziekkeuze is gemaakt, hoe de samenwerking (praktisch en inhoudelijk) tijdens de postproductie was tussen de studenten regie, productie, montage en geluid en welke consequenties dit heeft gehad voor de totstandkoming van de uiteindelijke productie. Na oplevering van de derdejaars oefeningen, volgt een vakklasevaluatie waarin de eigen vakdiscipline centraal staat en tenslotte een eindevaluatie. Deze eindevaluatie is gericht op het eindresultaat, de doelstellingen van deze fase in de studie in aanmerking nemend: de generale repetitie voor het eindexamen. Studenten leggen uit voor welke creatieve en ambachtelijke keuzes zij stonden tijdens de verschillende fases van het maakproces en motiveren deze. Bij de eindevaluatie zijn gasten uit de beroepspraktijk, de leden van de examencommissie (studieleiders en de directeur) en de voltallige crew aanwezig. Ook coaches en andere belangstellenden van de academie zijn welkom.

Het eindresultaat van de derdejaars oefeningen is uitsluitend bestemd voor interne vertoningen. Er wordt door de studenten zelf aan het einde van het academiejaar een derdejaars festival georganiseerd op de academie.

periode 
Aan het begin van het studiejaar ontvangen de studenten een planningsschema waarin voor iedere productie de opname-, montage- en geluidsafwerkingsperiodes staan opgenomen. De indeling van de crews vindt plaats na onderling overleg tussen de derdejaars en de studieleiders.

toetsing, normen voor behalen ec’s
Zie vakklasinformatie.


Delen