algemene informatie en randvoorwaarden edo | efo

undefineddownload de randvoorwaarden KFO / KDO


doel en inhoud

De KFO (korte fictie oefening) en de KDO (korte documentaire oefening) worden gecoördineerd door Anita Smit met medewerking van Karin van den Heuvel.

Onder regie van tweedejaars studenten fictie en documentaire worden in samenwerking met de studenten van de andere vakklassen in korte tijd twee korte oefeningen gerealiseerd op een digitale camera. Er worden zes KFO’s gerealiseerd onder regie van de studenten regie fictie. Daarnaast worden er twaalf KDO’s geregisseerd, geregisseerd door de studenten regie fictie en regie documentaire. Alle studenten komen in aanraking met de verschillende uitgangspunten van beide genres en maken een begin met het aanleren van een professionele instelling en wijze van werken. Samenwerking betreft een centraal gegeven bij beide oefeningen. Indeling en inroostering gebeuren door de onderwijscoördinator, in overleg met de studieleiders. Het eindresultaat van beide oefeningen wordt alleen intern vertoond.


Korte Fictie Oefening (KFO)
In deze studio-oefening gaat het om de samenwerking waarbij de tweedejaars studenten voor het eerst geconfronteerd worden met alle vakdisciplines in de preproductie, op de set en in de postproductie van een fictieoefening. Voor de KFO worden een scenario en decor ontwikkeld waarmee gewerkt zal worden. De KFO wordt in één dag gedraaid.

De KFO wordt vanuit elke vakklas stevig begeleid. Vooraf worden découpage- en breakdownbesprekingen ingeroosterd en aan het einde van elke opnamedag vindt een draai-evaluatie plaats.

Op deze fictieset leren de coaches de studenten wat de creatieve en vakmatige verantwoordelijkheden zijn van de diverse crewleden en hoe bijvoorbeeld onderling te communiceren. Nadat de beeldmontage en de geluidsnabewerking zijn afgerond, vinden (vakklas)evaluaties plaats en een gezamenlijke viewing van de vertoninggerede oefeningen.

 

Korte Documentaire Oefening (KDO)
Elke student doet voor de eerste maal vanuit de eigen vakdiscipline ervaring op in een documentaire situatie. De regie fictiestudenten draaien in één dag deze documentaireoefening, de regie documentairestudenten krijgen twee draaidagen. Research vindt vooraf op korte en krachtige wijze plaats.  Het onderwerp bevindt zich in de omgeving van het academiegebouw: vervoer zal nauwelijks tijd kosten, het huren van auto’s is niet nodig en setbezoek door coaches vindt eenvoudig plaats. Vanuit de diverse vakklassen wordt de KDO intensief begeleid. Vooraf worden besprekingen gevoerd over het plan van aanpak. Tijdens de opnamedagen zullen coaches op setbezoek komen. De coaches leren de studenten wat de creatieve en vakmatige verantwoordelijkheden zijn van de diverse crewleden en hoe bijvoorbeeld onderling te communiceren. Nadat de beeldmontage en de geluidsnabewerking zijn afgerond, vinden (vakklas)evaluaties plaats en een gezamenlijke viewing van de vertoninggerede oefeningen.

Delen