resultaten en vervolg onderwijsevaluaties 1e semester 2013/2014

Het eerste semester van 2013/2014 is name gekeken naar onderdelen van jaar 1 en 2.

De belangrijkste algemene verbeteracties

  • Er wordt gewerkt aan een nieuw format voor de digitale studiegids, waarin de programmaonderdelen en de leerdoelen  weer individueel benaderbaar zijn, en waarin bovendien eenvoudig gekeken kan worden naar de leerdoelen van de andere afstudeerrichtingen.
  • In de studiegids wordt ook aandacht besteed aan toetsvormen en –criteria.
  • De studiegids, het rooster en de EC-overzichten zullen zoveel mogelijk gelijkvormig worden ingericht en er zullen koppelingen worden aangebracht (Dus van een vak in het rooster kan bijvoorbeeld met een klik de studiegidstekst bekeken worden).

Programmaevaluatie Propedeuse 1e semester
rapportcijfer 7,6

Studenten hebben veel geleerd en het programma met plezier gevolgd. Het programma is qua werk- en studiedruk goed te doen, al zijn de dagen in de PZ wel erg lang en vinden sommige studenten dat door de grote hoeveelheid contacttijd te weinig tijd overblijft voor zelfstudie. Op hoofdlijnen vinden studenten de inhoud, opbouw en samenhang en didactiek oké. Docent zijn vaak enthousiast en deskundig; studenten  vinden de gastdocenten vaak erg inspirerend. De inhoudelijke afwisseling in de lessen is goed.


Wat minder tevreden zijn studenten over

  • afwisseling en afstemming theorie / praktijk .
  • verhouding algemeen en vakspecifiek onderwijs.
  • overlap en dubbelingen in het programma.
  • duidelijkheid van de opzet van het programma als geheel .
  • informatie vooraf en/of onduidelijk leerdoelen bij een aantal onderdelen.
  • hoeveelheid feedback en aandacht van docenten, bijvoorbeeld bij productie.
  • duidelijkheid toetssysteem en toetscriteria.
  • Specialisatie (Spec 1 en 2) IMVFX.
  • de technische instructieweek (plaats in curriculum en diepgang).

Specifieke verbeteracties

  • Er is een extra les ingepland over het maken van een filmplan voor de documentaire-oefening.
  • De documentaire-oefening heeft een extra voorbereidingsdag gekregen.
  • Er is meer afwisseling tussen praktijk en theorie aangebracht om de lange dagen in de projectiezaal wat te doorbreken (binvoorbeeld Montage en Sound Design).
  • Met docenten productie is besproken hoe meer aandacht en feedback gegeven kan worden.
  • IMVFX specialisatie: de eerste twee specialisaties waren te klein van omvang om de (oorspronkelijk bedoelde) basis-software Nuke (compositing) en Maya (3D) onder de knie te krijgen. Daarom was dit jaar gezocht naar een invulling die wél paste. Dat werd stop-motion animatie (Spec 1) en klei-animatie (Spec 2). Op zich nuttig, maar het bleek dat er te weinig raakvlakken waren met de oefeningen, zoals de Verbeelding  1 (en 2).
    Verbeteractie:  door Verbeelding  1(PDG/IMVFX blok) naar voren naar voren te schuiven, kunnen Spec 1 en Spec 2 nu als voorbereiding dienen voor deze oefening en zullen de studenten dit als nuttig gaan ervaren.
  • De Instructieweek is naar later verplaatst en de opzet flexibeler gemaakt opdat deze beter aansluit bij wat een individuele student nodig heeft.

Resultaten korte oefeningen 2e jaar
KFO 1 rapportcijfer  8
KFO 2 rapportcijfer  7,4 (montagestudenten waardeerden de oefening duidelijk lager: 5,8.)
KDO 1 rapportcijfer  7,7
KDO 2 rapportcijfer  7,4

De belangrijkste problemen zijn ervaren met de organisatie/planning bij met name KFO2/KDO2:

  • Planning te krap; gelijktijdig draaien KFO en KDO is lastig; soms bv  mensen dubbel gepland.
  • Te weinig tijd in de voorbereiding omdat alles nieuw is (ook voor de post).
  • Viewing was niet tijdig in rooster opgenomen.
  • 1-1,5 dag montage is te weinig of te kunnen experimenteren.
  • Afstemming en onderlinge communicatie tussen coaches was niet optimaal
  • Informatie vooraf over KDO 2 bleek onvoldoende. 
  • De opdracht kan wellicht nog duidelijker.

Verbeteracties
 Algemeen

  • De crewevaluaties zullen per team plaatsvinden in een besloten setting waardoor er meer gelegenheid is om ook gevoeliger aandachtspunten te bespreken.

KFO 2:

  • Alle crews zullen volgend jaar met het Lightcraftsysteem kunnen werken.
  • De oefening krijgt wat meer tijd: bijvoorbeeld wat meer postproductietijd (m.n. montage) en wat meer voorbereidingstijd, bijvoorbeeld om de met de speciale techniek om te kunnen gaan.
  • Scenariostudenten krijgen meer tijd om te kunnen participeren in de verhaalontwikkeling.
  • Doelen en werkwijze worden (nog) beter beschreven.
  • Er komt een bijeenkomst vooraf met de coaches om opdracht en randvoorwaarden door te spreken.
  • Tijdens de startbijeenkomst wordt meer aandacht besteed aan (gezamenlijke) leerdoelen e.d.
  • De organisatie en afstemming tussen KFO’s en KDO’s is verbeterd.
  • De gemeenschappelijke viewing is nu in rooster opgenomen.

KDO 1:

  • Vanuit regie zal het hele traject door dezelfde coach begeleid  worden.
  • In de draai- en crewevaluaties zal meer aandacht worden geschonken aan feedback op de rol van de studenten in het team.

KDO 2:

  • Vanuit regie zal het hele traject door dezelfde coach begeleid  worden.
  • In de draai- en crewevaluaties zal meer aandacht worden geschonken aan feedback op de rol van de studenten in het team.
Delen