tweede jaar: ambacht en samenwerken
programma
1. gemeenschappelijke basistheorie:
- algemene dramaturgie II 1 EC
verdieping van begrippen en principes uit de klassieke dramaturgie en het belang van dramaturgie voor de verschillende vakdisciplines - filmanalyse II 2 EC
vanuit filmanalyse aanscherpen van de eigen stem en artistieke en creatieve aanpak - genres II 1 EC
herkennen en benoemen van genres op het gebied van fictie en van documentaire - film- en literatuurlijst II 3 EC
verbreden en verstevigen van je referentiekader en verder ontwikkelen van je eigen visie
2. gemeenschappelijk praktijkoefeningen:
- praktische voorbereiding op de eerste oefeningen - EC
o.a. setdiscipline, scriptcontinuïteit, locatie zoeken, postproductie - korte fictie oefening 2 (KFO 2) 8 EC
ontwikkelen van een animatic (previsualisatie) en het bouwen van een virtuele omgeving voor een fictiescene gedraaid in de greenscreen studio - korte fictie oefening 3 (KFO 3) 2 EC
postproductie van de visual effects (VFX) voor KFO 3
3. vakspecifieke praktijk/theorie:
- Houdini 1 : intro 2 EC
kennismaking met de basisprincipes van de 3D software Houdini - compositing 3 1 EC
maken en overzetten van een 3D-track uit een gedraaid shot - tekenen 1 EC
model en perspectief tekenen - 3D 1: animatie en renderen in Maya 2 EC
inzicht verkrijgen in animatietechnieken in Maya - compositing 4: 3D compositing 1 EC
leren werken met een 3D scene in Nuke - 3D 2: dynamics met Maya/Houdini 1 EC
verder inzicht verkrijgen in animatietechnieken in Maya/Houdini - settechniek / Lightcraft 1 EC
introductie van de geschiedenis van digitale video en de basisprincipes van de omgang met hard- en software op de set - compositing 5: masterclass Nuke 2 EC
dieper inzicht verkrijgen in Nuke compositing - postproductie korte fictie oefening 2 5 EC
postproductie van de VFX voor KFO 2 - grading 2 EC
kleur corrigeren en een 'look' creëren met de gradingsoftware Resolve - Houdini 2: character creation (icm ZBrush) 2 EC
leren riggen in Houdini en vertrouwd raken met de pipeline voor creature animation voor visual effects (VFX) - 3D 3: organisch 3D en tekenen (icm ZBrush) 2 EC
inzicht verkrijgen in het organisch modelen in Maya - compositing 6: Katana Look Development 2 EC
leren ontwikkelen van 'looks' - karakter animatie 1 2 EC
basisprincipes van het animeren van een 3D karakter - storyworlds 4 EC
bouwen van een 3D omgeving mét interactie in de game engine Unity - karakter animatie 2 2 EC
verfijnen van de animatie van het 3D karakter
4. festivals:
- HAFF en FMX festival 2 EC
netwerken en oriënteren op actuele ontwikkelingen op het gebied van visual effects en interactieve media - keep an eye filmacademie festival 1 EC
analyseren van eindexamenfilms, netwerken en verrichten van ondersteunende taken t.b.v. de voorbereiding en uitvoering van het festival
5. individuele opdrachten:
- scriptie 2 EC
onderzoek doen naar een technisch onderwerp - afstudeerplan 2 EC
uitzetten van het persoonlijk leertraject voor het 3e en 4e jaar - meesterproef 1 4 EC
verdiepen in een specialisatie via een zelfgedefiniëerde opdracht