derdejaar films: verdiepen experimenteren

In het derde jaar worden in principe 12 gemeenschappelijke projecten gerealiseerd: 6 documentaires en 6 fictiefilms. Studenten participeren vanuit hun eigen discipline. Studenten Cinematography, Montage, Productie en Scenario werken aan meerdere projecten mee en worden vanuit hun afstudeerrichting ingedeeld.

Studenten ontwikkelen deels gezamenlijk een filmplan dat na goedkeuring door het bacheloroverleg verder wordt uitgewerkt. De studenten uit de andere vakklassen worden zo vroeg mogelijk bij de voorbereidingen betrokken. De student productie is verantwoordelijk voor het nakomen van de gemaakte afspraken. Het te realiseren filmplan moet passen binnen de ter beschikking gestelde opname- en postproductietijd, binnen het beschikbaar gestelde budget en moet realiseerbaar zijn met de op de academie aanwezige faciliteiten en apparatuur. Voor de muziek wordt (verplicht) samengewerkt met studenten van de masteropleiding Composing for Film.

randvoorwaarden

organisatie en coördinatie
Anita Smit is eerste aanspreekpunt voor alle productionele zaken die (de organisatie van) de projecten beinvloeden. Zij is voorzitter van het planningsoverleg dat iedere donderdagochtend vergadert./typo3/

begeleiding / coaching
Ieder project wordt begeleid door een productiecoach en een post-productiecoach.
Voor alle zaken die het project beïnvloeden (preproductie, opname en postproductie) zijn zij aanspreekpunt. Deze coaches dragen intern zorg voor verspreiding van de informatie. Daarnaast dragen coaches van de verschillende vakklassen zorg voor coaching van hun studenten bij de uitvoering van de eigen discipline.

gemeenschappelijke leerdoelen
Na afloop van dit traject heeft de student:

  1. meer ervaring opgedaan met het gezamenlijk maken van films;
  2. geexperimenteerd met vorm en inhoud en wellicht eerste experimenten uitgevoerd ten behoeve van hun eindexamenfilm;
  3. meer zicht gekregen op eigen en elkaars speccifieke kwalteiten;
  4. door bij te dragen aan de organisatie van de derdejaars presentaties geleerd zich te presenteren aan het publiek;
  5. een eerste beeld gekregen over hoe hun film overkomt bij vertegenwoordigers uit het werkveld.

realiseren derdejaars fictiefilm - 19 EC

in teamverband realiseren van het ontwikkelde fictiefilmplan

leerdoel/inhoud
Op basis van de door de examencommissie goedgekeurde scenario’s wordt door studenten regie en productie gezamenlijk gewerkt aan de voorbereiding van de derdejaars film. Zo snel mogelijk worden de studenten uit de andere afstudeerrichtingen eveneens bij het project betrokken om de plannen van inhoudelijke input te voorzien vanuit hun eigen expertise.
Vervolgens wordt de film op de binnen de Filmacademie gebruikelijk wijze gerealiseerd onder artistieke leiding van de student Regie Fictie.

competenties
1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11

docent/coach
De eerstverantwoordelijke voor de begeleiding van de regie fictiestudenten is Mart Dominicus

Toets
- functioneren tijdens de oefening
- eindversie van de film
- leer/reflectieverslag

beoordeling

  • een positieve beoordeling van de eindversie van de film [V/O]
  • een voldoende voor de gevolgde werkwijze (inzicht, samenwerking, creatieve vermogen en communicatieve vaardigheden) [V/O]
  • een voldoende voor het schriftelijke leer/reflectieverslag [V/O]

N.B. Aan het einde van het jaar vinden de derdejaars presentaties plaats. De makers dragen bij aan de organisatie en leren zich daarmee presenteren aan het publiek.

studiebelasting
- preproductie en opname 6 EC
- montage en postproductie 10 EC
- evaluatie 3 EC

totaal 19 EC

Delen