korte fictie oefening 1 (KFO 1)

realiseer een fictiescéne in een fysiek decor in de studio

voor wie
Studenten Cinematography, Montage, Productie, Production Design, Regie Fictie en Sound Design.  

algemene typering en inhoud
Uitgangspunt voor deze oefening is een geschreven script/tekst dat door de opleiding wordt aangeleverd. Daarnaast wordt van tevoren een concreet studiodecor ontworpen en gebouwd door de studenten Production Design. Daamee ligt de arena dus ook vast De studenten werken in deze oefening samen volgens een min of meer lineaire aanpak onder artistieke leiding van de student-regisseur. Daar hoort bijvoorbeeld bij dat er op de set wordt opgenomen volgens vaste, gebruikelijke afspraken en taakverdelingen (setdiscipline!). De oefening wordt afgesloten met een gezamenlijk evaluatie.

voorwaarden en faciliteiten

  • scene duurt 4 á 5 minuten
  • 1 dag repetitie op de set,
  • 1 dag opname,
  • 3 dagen beeldmontage,
  • 1 overdrachtdag,
  • 3 dagen geluidmontage
  • 1 dag eindmixage

organisatie en coördinatie
Anita Smit. Zij is het eerste aanspreekpunt voor informatie over de oefening als geheel en voor zaken die (de organisatie van) de oefening beïnvloeden.

begeleiding / coaching
Elke afstudeerrichting verzorgt de coaching van hun eigen studenten bij de uitvoering van hun specifieke rol.

gemeenschappelijke leerdoelen
Na afloop van deze oefening:

  • kan de student op positieve wijze bijdragen aan het samenwerkingsproces
  • heeft de student vanuit zijn specialisme ervaring opgedaan in het realiseren van een korte fictiescene in een studiodecor
  • kan de student de kenmerken en de belangrijkste voor - en nadelen aangeven van het professioneel samenwerken volgens een min of meer lineaire aanpak onder artistieke leiding van de regisseur
  • heeft de student bewust stilgestaan bij het eigen functioneren en kan hij de belangrijkste leerervaringen en reflecties daarop verwoorden; (het bijhouden van een persoonlijke logboek vormt daarbij de basis)
  • staat de student open voor feedback / kritiek van collega-studenten en begeleiders

specifieke leerdoelen Regie fictie
Na afloop van deze oefening:

  1. kan de student op basis van een gegeven scene en een gegeven studiodecor een eigen regievisie formuleren en een passend regieconcept opstellen
  2. heeft de student (nieuwe) ervaring opgedaan in het casten van acteurs
  3. heeft de student (nieuwe) ervaring opgedaan in het regisseren van acteurs
  4. heeft de student in overleg met de camerastudent een passende mise-en-scène en découpageplan opgesteld
  5. heeft de student ervaring opgedaan in het artistiek leidinggeven op een fictieset in een studio en het samenwerken met acteurs en crew in de rol van regisseur én de rol van regieassistent
  6. kan de student omschrijven hoe er op een fictieset samengewerkt wordt en wat de do’s en dont’s zijn
  7. heeft de student in overleg met de montagestudent inhoudelijk de beeldmontage gerealiseerd
  8. heeft de student in overleg met de sound design student inhoudelijk de geluidsmontage gerealiseerd

Persoonlijk leerdoel
Behalve de leerdoelen die hierboven staan formuleert elke student een persoonlijk leerdoel waar hij binnen deze oefening gericht aan werkt.

competenties
1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11

onderwijsvorm
gemeenschappelijke praktijkoefening

docent/coach
Gastdocent

toets
individueel evaluatieverslag (in het licht van de leerdoelen)

beoordeling
De student krijgt de 6 studiepunten toegekend als aan de onderstaande eisen is voldaan:

  • een voldoende beoordeling voor het funcioneren tijdens het werkproces van de oefening (O/V beoordeling);
  • een voldoende beoordeling van het evaluatieverslag (O/V beoordeling)

studiebelasting
6 EC (168 uur)

Delen