Naar inhoud
Nederlandse FilmacademieNederlandse FilmacademieNederlandse Filmacademie
Nederlandse FilmacademieNederlandse FilmacademieNederlandse FilmacademieNederlandse FilmacademieNederlandse FilmacademieNederlandse Filmacademie

Studiegids

Archief

specialisatieprogramma Scenario - 14 EC

introductie in ambachtelijke (schrijf)vaardigheden, het ontwikkelen van verhalende verbeeldingskracht en het onderzoeken van de geschiktheid voor het beroep

algemene typering en inhoud
Anders dan in het grootste deel van het propedeuseprogramma volgt de student in het specialisatieprogramma specifiek onderwijs gericht op de eigen afstudeerrichting. Voor het grootste deel gebeurt dat met de medestudenten van de eigen afstudeerrichting. Het programma wordt verzorgd door de eigen afstudeerrichting en vindt gedurende het jaar in een vijftal ‘specialisatieblokken’ plaats. Studenten leren op deze manier elkaar en de docenten alvast beter kennen. Inhoudelijk ligt de nadruk op het onderzoeken en verwerven van basale verbeeldende en ambachtelijke vaardigheden en de mogelijkheden en geschiktheid van de student voor het beroep.

doel en functie van het specialisatieprogramma
voor de student:

  • gelegenheid om te onderzoeken of dit inderdaad de opleiding is die hij/zij wil doen en of hij/zij zichzelf geschikt genoeg acht
  • gelegenheid om een aantal basale technische en inhoudelijke vaardigheden te onderzoeken en te verwerven

voor de opleiding:

  • gelegenheid om na te gaan of de student geschikt is voor het beroep en het vervolg van de opleiding

competenties
Het accent ligt primair op de volgende competenties:

     1. creëren
     4. ambachtelijk vermogen
     8. omgevingsgerichtheid
     9. lerend vermogen

onderwijsvorm
Werkcolleges en zelfstandig uit te voeren schrijfoefeningen of -opdrachten (individueel, duo's, hele groep)

programma

specialisatieblok 1:

specialisatieblok 2:

specialisatieblok 3:

specialisatieblok 4:

  • dramaturgie 1
    bespreken, analyseren en werken vanuit De 36 dramatische situaties
  • dramaturgie 2
    bespreken, analyseren en werken met de klassieke 3-actenstructuur volgens Syd Field
  • binnenwereld/buitenwereld 3
    verder vervolg ontwikkelen van verhalende verbeeldingskracht door verbinden van binnen- en buitenwereld

specialisatieblok 5:

toets
Integrale beoordeling van de competenties 1, 4, 8 en 9 van de student op basis van zijn functioneren gedurende het specialisatieprogramma

beoordelaars
Willem Bosch, Rob Arends,  Evianne Lamme, Esther Wouda en Hans Heesen (studieleider)

beoordeling
De studiepunten worden na specialisatieblok 5 toegekend indien:

  • minimaal 80% aanwezigheid en actieve participatie
  • voldoende beoordeling voor de vier competenties

studiebelasting
14 EC (392 uur)

Delen