de afstudeerrichting Sound Design

Van oudsher is de opleiding Sound Design een combinatie van de drie specialismen: geluidsopname, geluidsmontage én geluidsmixage, waarbij zowel voor documentaire als voor fictie films wordt gewerkt.  Deze aanpak zorgt ervoor dat Sound Design studenten het (separate) belang van de specialistische onderdelen ontdekken en de interactie tussen de verschillende onderdelen inhoudelijk leren gebruiken: geen enkel onderdeel staat op zichzelf, zoals eerder gezegd is het de samenhang die ook voor de losse onderdelen inhoud genereert.

Zo wordt een Sound Design student in principe opgeleid als multi-specialist die bovendien, dankzij de zeer intensieve samenwerkingsverbanden tijdens de praktijkoefeningen, veel kennis ván en ervaring mét de aansluitende vakgebieden opdoet. Gaandeweg de opleiding kan een individuele student zich, indien gewenst, meer concentreren op één van de vakspecialismen, om zo op dat gebied een (iets) hoger eindniveau te bereiken.

In de verschillende specialismen moet voldoende kennis en kunde worden opgedaan in een afwisseling van theorie en praktijk, waarbij de noodzakelijke kennis voor elk van de onderdelen zeer veelomvattend is. Het is onmogelijk om dit - in vier jaar - voor alle onderdelen met even grote diepgang te doen, en dat betekent dat er weloverwogen keuzes gemaakt moeten worden in welke elementen voor de opleiding Sound Design prioriteit hebben.

Op dit moment is er voor de opleiding absolute prioriteit voor een inhoudelijke benadering van geluid bij beeld, om ervoor te zorgen dat studenten Sound Design elk aspect van hun werk (zowel voor geluidsopname als voor geluidsmontage en mixage) in ieder geval relateren aan wat de vertelling, in het kader van de regievisie en emotioneel, bij het publiek moet losmaken.

Er zal bovendien nog veel meer aandacht en energie nodig zijn om studenten van de vakklassen scenario, regie en productie een zodanig inzicht in de werking van geluid/sound design alsmede de daarvoor noodzakelijke voorwaarden te geven, dat de filmische vertellingen op de academie en in de beroepspraktijk een hoger cinematografisch niveau krijgen vanuit een inhoudelijke toepassing van geluid.

Zie ook:

 

 

Delen