tweede jaar: ambacht en samenwerken
programma
1. gemeenschappelijke basistheorie:
- algemene dramaturgie II 1 EC
verdieping van begrippen en principes uit de klassieke dramaturgie en het belang van dramaturgie voor de verschillende vakdisciplines - filmanalyse II 2 EC
vanuit filmanalyse aanscherpen van de eigen stem en artistieke en creatieve aanpak - genres II 1 EC
herkennen en benoemen van genres op het gebied van fictie en van documentaire - film- en literatuurlijst II 3 EC
verbreden en verstevigen van je referentiekader en verder ontwikkelen van je eigen visie
2. gemeenschappelijk praktijkoefeningen:
- praktische voorbereiding op de eerste oefeningen 3 EC
o.a. regievisie, setdiscipline, scriptcontinuïteit, postproductie - studio fictie oefening (SFO) 7 EC
realiseer een fictiescéne in een fysiek decor in de studio - previz & greenscreen oefeningen 2 EC
kennismaking met previz door in groepsverband een idee te previsualiseren
zowel theorie als praktijk over het werken met greenscreen, met focus op acteurs regisseren - locatie fictie oefening (LFO) 12 EC
realiseer een korte fictiefilm opgenomen op locatie
3. vakspecifieke praktijk/theorie:
- spelregie 1: hoe kom je tot speelbare opties? 3 EC
concrete handvatten vanuit de speltheorie van Judith Weston - workshop fictie découpage 1 3 EC
basismanieren en -invalshoeken - intensieve workshop spelregie ArtEZ 5 EC
met studenten van de toneelschool ArtEZ werken aan gelaagd spel - montageanalyse LOF 1 EC
analyse van het resultaat van deze oefening - vormgeving 1 EC
onderzoeken en herkennen van je eigen stijl als filmmaker - spelregie 2: een andere spelopvatting/-methode 2 EC
werken met een langer script en uitbreiden van je tools als spelregisseur - fictie decoupage 2 2 EC
verder verkennen van inhoudelijk gebruik van découpage - workshop presentatietraining 1 EC
kort en bondig een filmproject presenteren/pitchen - signatuur I & oefening in signatuur 4 EC
over tijd, ritme, montage en 'eigen signatuur'' - spelregie 3: improvisatie 2 EC
verdieping van je spelregie en uitbreiding van je “toolbox” vanuit improvisatie - dramaturgie 1 EC
analyseren van speelfilms vanuit de theorie van Joseph Campbell - rps-week 1 EC
werkweek ten behoeve van ideevorming voor de derdejaars film
4. festivals:
- keep an eye filmacademie festival 1 EC
analyseren van eindexamenfilms, netwerken en verrichten van ondersteunende taken t.b.v. de voorbereiding en uitvoering van het festival
5. individuele opdrachten:
- vrije ruimte en filmplan portfolio 2 EC
leren en experimenteren door zelf nuttige activiteiten te kiezen/bedenken en uit te voeren. Ontwikkelen van ideeën en vastleggen in een filmplan.