onderzoeksopdracht - 4 EC

gestructureerd onderzoek doen

(vervolg onderzoek 3e jaar)

algemene typering en inhoud 

De onderzoeksopdracht is een schriftelijk werkstuk waarin de student op gestructureerde en verantwoorde wijze een beroepsvraag onderzoekt of beroepsprobleem behandelt, uiteraard binnen het inhoudsdomein van Montage.
In het derde studiejaar vindt de student een geschikt onderzoeksonderwerp, dat wordt beschreven in een onderzoeksvoorstel waarin de motivatie voor de keuze van het onderwerp en de beoogde leeropbrengst duidelijk wordt. Hiertoe wordt in dat studiejaar een week georganiseerd, waarin de studenten Montage zich, samen met studenten Sound Design en Cinematography, op deze opdracht oriënteren.
Afhankelijk van de concrete beroepsvraag of het beroepsprobleem kan het onderzoek gericht zijn op de beschrijving, vergelijking, definiëring en/of verklaring van een inhoudelijk of vormgevend element van de montage, in zijn algemeenheid of in nauwere zin in één of meerdere films. Na goedkeuring van het onderzoeksvoorstel, schrijft de student het werkstuk in conceptversie. Na goedkeuring van de conceptversie wordt de definitieve versie geschreven.
Een belangrijke richtlijn bij de bepaling van de vorm en de inhoud van de onderzoeksopdracht is, dat deze toegankelijk is voor 2e, 3e en/of 4e-jaars studenten en een zinvolle aanvulling kan vormen op hun lesstof.

leerdoel
De student laat zien dat hij in staat is een relevante beroepsvraag of beroepsprobleem op het gebied van Montage gestructureerd te onderzoeken. Omdat deze opdracht veel zelfstudie vereist, wordt ook een beroep gedaan op het vermogen tot planmatig en doelgericht werken.

competenties
2,3,5,8,9

onderwijsvorm
Zelfstudie-opdracht, schriftelijk verslag

docent
René van Uffelen, gastdocenten

toets
de docent beoordeelt de onderzoeksopdracht aan de hand van de volgende criteria:

  • de onderzoeksdoelstelling;
      - probleemstelling en afbakening
      - onderzoeksvraag
  • het inhoudelijke niveau van het onderzoek;
       - theoretisch kader
       - research, literatuur- of ander onderzoek
       - verdieping
  • het inhoudelijke niveau van de conclusie(s);
       - reflectie op het onderzoek
       - beantwoording onderzoeksvraag
  • de uitvoering;
       - opbouw betoog
       - kwaliteit van de rapportage
       - Nederlandse taal

studiebelasting
4 EC (112 uur)

Delen