introductie scenario, regie & productie - 4 EC

scenario, regie en productie en de rol van de scenarist, regisseur en de producent bij het filmmaken

algemene typering en inhoud
De basis voor elke goede film (fictie en documentaire) is een "goed" verhaal. Hoe kom je dus aan een goed verhaal? En hoe vertaal je dat in beeld? Je kunt natuurlijk putten uit eigen ervaringen, herinneringen, associaties of je fantasie. Maar ook in de wereld om ons kun je interessante beelden en verhalen vinden.

Aan de hand van lessen, case studies en voorbeelden uit de beroepspraktijk wordt de rol belicht van de scenarist, producent en regisseur bij het maken van film. Wat houden de verschillende rollen eigenlijk in? Wat doen een scenarist, producent en een regisseur en hoe werken ze samen om tot een goed eindresultaat te komen? Wat houdt het schrijven van een scenario in? Wat is het verschil tussen de werkwijze van een regisseur documentaire en een regisseur fictie? Welke rol speelt een (uitvoerend) producent? En hoe werken scenarist, regisseur en producent samen met de andere vakdisciplines?
Onderwerpen die door de verschillende (gast)docenten zullen worden belicht zijn onder meer: verhalen vertellen, de transitie van een geschreven scenario of filmplan naar filmische verbeelding, mise-en-scène, dramaturgie, financiering, distributie, samenwerking en communicatie, het Nederlandse medialandschap. Onderdeel van deze RPS- introductie zijn twee praktijkopdrachten, waarvan één in samenwerking met Production Design.  

literatuur

  • Films produceren – Handboek voor professionals  -  Carolien Croon (Eburon, 2013)
    Dit boek wordt aan het begin van de lessenreeks uitgereikt. De kosten zijn reeds betaald middels de Bijdrage Leermiddelen.
  • Docupedia.nl , zekere tendensen in de Nederlandse documentaire – Hans Beerekamp (Ketelhuiscahier)
  • Reader regie
    Deze reader wordt aan het begin van de lessenreeks uitgereikt. De kosten zijn reeds betaald middels de Bijdrage Leermiddelen.

leerdoelen
Na afloop van deze introductie kan de student:

  1. de verschillende rollen en verantwoordelijken van scenarist,  regisseur en producent in het creatieve productieproces van het bedenken, schrijven en maken van een documentaire of fictie film omschrijven en onderscheiden;
  2. het complete productieproces - van idee ontwikkeling tot en met exploitatie – omschrijven en uitleggen vanuit een theoretisch kader;
  3. aangeven hoe een scenario er uitziet en tot stand komt en wat de implicaties van een scenario zijn voor alle bij het filmproces betrokken vakdisciplines.
  4. vanuit eigen ervaring aangeven wat het schrijven van een scenario inhoudt en op welke manier hij/zij in de buitenwereld verhalen kan ontdekken en visualiseren.

competenties
1, 3, 4, 5, 8, 9, 10

onderwijsvorm

  • hoorcolleges en case studies, waarin ook fragmenten van fictiefilms en documentaires besproken worden, discussie, Q & A
  • twee praktijkopdrachten:
    Monoloog interieur
    zelf schrijven en verfilmen van een monoloog interieur.
    Portretten.nl
    contact leggen met een aanbieder van een voorwerp uit een advertentie en deze vervolgens  in verhaal en beeld portretteren.

De praktijkopdrachten worden in de lessen uitgedeeld en verder toegelicht.

docenten
Rob Arends, Mart Dominicus, Michel de Graaf, Anita Smit, Jet Smit, Annemiek van der Zanden en gastdocenten

toets
De toets bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. de (twee) praktijkopdrachten (O/V)
  2. schriftelijk tentamen over RPS (cijfer)
  3. mondeling tentamen Productie (specifieke over Films produceren – Handboek voor professionals  -  van Carolien Croon) (O/V)

beoordeling
De student krijgt de studiepunten toegekend indien:
- minimaal 80% aanwezigheid (voorwaarde)
- een voldoende voor elk van de drie onderdelen is behaald

studiebelasting
4 EC (112 uur)

Delen