digitale oefening de Verbeelding - 2 EC

maak een korte scéne door een vormgevingsconcept toe te passen met gebruik van een gecombineerde vormgeving: fysiek, geluid en virtueel

algemene typering en inhoud
In deze oefening wordt door middel van het samenvoegen van een fysieke en een virtuele beeldlaag het samengestelde beeld via beweging (animatie) en geluid tot leven gebracht. Een of meerdere, in de realiteit, geconstrueerde beeldlagen worden via technieken als greenscreen en/of animatie en een geluidlaag samengevoegd tot een bewegende, hybride scène. Na het bedenken van een concept worden de benodigde shots gedraaid in de studio’s. Via de greenscreen techniek bestaat de mogelijkheid stukken van de fysiek gebouwde wereld te combineren met andere gedraaide en/of geanimeerde onderdelen. Via geluid kunnen elementen worden gesuggereerd en bepaalde beelden versterkt of zelfs overbodig worden gemaakt. Geïnspireerd door het werk van een specifieke cineast, zijn themafilm, de conceptontwikkelingsles, de kunstgeschiedenisles en de werelden o.a. uit videoclips, van websites en die in animaties voorkomen, gaat de student aan het werk met maken van een scène.

leerdoelen
Na afloop van dit onderdeel:

  1. kan de student werken met nieuwe hybride vormen van beeld- en geluidstaal, die door de oefening zijn ontstaan.
  2. kan de student door middel van de samensmelting van de verschillende beeld- en geluidslagen tot een origineel geheel het beoogde effect bereiken.
  3. kan de student conceptuele vaardigheden inzetten bij de totstandkoming van projecten.
  4. heeft de student een beeld van de inhoud van de vakgebieden Production Design (PD), Immersive Media/Visual Effects (IMVFX) en Sound Design (SD) en hoe deze vakgebieden elkaar kunnen aanvullen en versterken
  5. heeft de student praktische vormgevingservaring opgedaan d.m.v. het ontwikkelen van een scene

competenties
1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11

onderwijsvorm
Hoorcolleges:

  • introductie coaches PD,  IMVFX en SD (2 uur)
  • highlights uit de kunstgeschiedenis (2 uur)
  • concrete toelichting op de praktijkopdracht (1,5 uur)
  • over de gekozen themafilm door de maker als inspiratie voor de latere opdracht (2,5 uur)

Praktijkoefening: zelfstandig werken aan een praktijkopdracht (6 dagen) (incl. pitches)
Begeleidingsmomenten:  tijdens het werken aan de praktijkopdracht en de pitches
Presentaties en feedback/beoordeling (3,5 uur) (plenaire evaluatie)

contacttijd
30 uur

docenten
Michel de Graaf, Harry Schreurs, Jillis Molenaar, Bart Römer, Jan Derk v/d Berg en (gast)docenten n.t.b.

toets
aanvullend reflectieverslag
(aanvulling vanuit de praktijkervaringen op het eerder gemaakt reflectieverslag van Introductie PD en IMVFX (theorie).

beoordeling
De student krijgt de EC's toegekend wanneer sprake is van:

  • 80% aanwezigheid en actieve deelname aan oefening en evaluatie (voorwaarde)
  • op tijd inleveren van het verslag (voorwaarde)
  • voldoende beoordeling voor de opdrachten (en daarmee voor de oefening als geheel)

studiebelasting
2 EC (56 uur)

Delen