locatie fictie oefening (LFO)

realiseer op basis van een vast, gekozen scenario een korte fictiefilm op locatie

voor wie
Studenten Cinematography, IMVFX, Montage, Productie, Production Design, Regie Fictie, Scenario en Sound Design.

algemene typering en inhoud
Het uitgangspunt is een door een duo scenariostudenten geschreven scenario. Nieuw is dat er grotendeels op locatie wordt gedraaid en dat de oefening een wat langere doorlooptijd heeft: het project heeft zijn aftrap al aan het begin van het studiejaar als de scenariostudenten aan het scenario beginnen. Vlak na Kerst worden de scenario's over de teams verdeeld. Daarna start het gemeenschappelijke deel van deze oefening: elk team maakt zich het verhaal eigen, kiest een passende werkwijze en realiseert in samenwerking de opdracht.

verhaalontwikkeling

kort productioneel

[LINK DELETED]

gemeenschappelijke leerdoelen

Na afloop van deze oefening heeft de student:

  • een positieve bijdrage geleverd aan het samenwerkingsproces
  • vanuit zijn/haar specialisme ervaring opgedaan in het realiseren van een kort fictieverhaal op basis van een eigen scenario (van de scenariostudenten), en grotendeels gedraaid op locatie
  • bewust stilgestaan bij het eigen functioneren en kan hij/zij de belangrijkste leerervaringen en reflecties daarop verwoorden; (het bijhouden van een persoonlijk logboek vormt daarbij de basis)
  • kan de student constructief omgaan met feedback / kritiek van collega-studenten en begeleiders

specifieke leerdoelen Regie fictie
Na afloop van deze oefening heeft de student Regie Fictie:

  1. op basis van een script voor een klein fictieverhaal een eigen regievisie formuleren en een passend regieconcept opstellen
  2. (nieuwe) ervaring opgedaan in het casten van acteurs
  3. (nieuwe) ervaring opgedaan in het regisseren van acteurs
  4. in overleg met de camerastudent een passende mise-en-scène en decoupageplan opgesteld
  5. ervaring opgedaan in het artistiek leidinggeven op een fictieset op locatie en het samenwerken met acteurs en crew in de rol van regisseur én de rol van regieassistent
  6. in overleg met de montagestudent inhoudelijk de beeldmontage gerealiseerd
  7. in overleg met de sound design student inhoudelijk de geluidsmontage gerealiseerd

Persoonlijk leerdoel
Behalve de leerdoelen die hierboven staan formuleert elke student een persoonlijk leerdoel waar hij binnen deze oefening gericht aan werkt.

competenties
1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11

onderwijsvorm
gemeenschappelijke praktijkoefening

Begeleiding
Vakklascoach

toets
Toetsvorm: individueel evaluatieverslag (in het licht van de leerdoelen)

Voorwaardelijke eisen: 1. actieve participatie en 2. de uitvoering van de opdracht voldoet aan de gestelde eisen en specificaties

beoordeling
Je krijgt de 10 studiepunten toegekend als aan de onderstaande eisen is voldaan:

  • een voldoende beoordeling van de opdracht (O/V beoordeling);
  • een voldoende beoordeling van het evaluatieverslag (O/V beoordeling]

studiebelasting
12 EC (336 uur)

Delen