schrijftraining - 2 EC

oefenen van deelvaardigheden van het scenarioschrijven

algemene typering en inhoud
Hoe noteer je een scene? Hoe componeer je een scene? Hoe geef je een scene ritme, beweging, spanning, vaart? Hoe schrijf je subtekst? Hoe schrijf je gelijktijdige handelingen en/of dialoog? Hoeveel locatiebeschrijving moet er in een scene zitten en hoe specifiek moet die beschrijving zijn? Hoe schrijf je een tijdspassering? Vanuit losse opdrachten en door de studenten zelf aangedragen vragen en probleemstellingen wordt de ambachtelijke kant van het scenarioschrijven geoefend en besproken.

leerdoel
Na afloop van dit onderdeel heeft de student inzicht gekregen in specifieke deelvaardigheden van het scenarioschrijven en deze toegepast in het schrijven van scènes. In het derde jaar is dit de techniek van het schrijven van een synopsis en een step out line en treatment.

competenties
1, 4

onderwijsvorm

  • opdrachten in lessituatie en evaluaties
  • werkcolleges

docent
Ellen Verhoeff

toets
opdrachten / werk

beoordeling

  • minimaal 80% aanwezig en actieve participatie (voorwaarde)
  • een voldoende voor de gemaakte opdrachten

studiebelasting
2 EC (56 uur)

 

Delen