Actuele ontwikkelingen in beroep en werkveld van de Sound Designer

  • Met het goedkoper worden van de productiemiddelen zal het voor een Sound Designer in de toekomst mogelijk blijven om verschillende specialismen te combineren
  • Door de toenemende technische-inhoudelijke mogelijkheden zal de vraag naar specialisten met een hoger eindniveau vanuit de beroepspraktijk toenemen
  • Het publieksgebruik van AudioVisuele media zal door de mogelijkheden van internet en in combinatie met draagbare apparatuur, blijven toenemen
  • Vanuit het publiek blijft er vraag naar programma-materiaal van hoge inhoudelijke kwaliteit. De kwaliteit zal zich moeten meten met een internationaal niveau
  • De (geluids)kwaliteit van draagbare apparatuur zal verder toenemen waarbij surround geluid via hoofdtelefoons een realiteit is. Zodoende zal het aangeboden materiaal technisch van hoge kwaliteit moeten zijn
  • De ‘geluidsvervuiling’ in onze natuurlijke omgeving zal niet snel afnemen
  • De beeldkwaliteit en ‘gevoeligheid’ van digitale camera’s stijgt voortdurend terwijl afmeting en gewicht afnemen: de beeldopname zal steeds flexibeler/sneller kunnen plaatsvinden en vaker gebruik maken van bestaand licht. Het werken met meer camera’s wordt (nog) gemakkelijker
  • Het wordt moeilijker om tijdens de opnameperiode bruikbaar synchroon geluid te verzorgen met hoge inhoudelijke en technische kwaliteit. Kwaliteitsgeluid is alleen bereikbaar met zeer specialistische kennis en een grote mate van ambachtelijkheid. Voor een voldoende hoge werksnelheid worden grotere geluidscrews een voorwaarde.
  • De inhoudelijke mogelijkheden van Sound Design via geluidsmontage en mixage worden door steeds meer filmmakers op waarde geschat. Grotere Sound Design teams in de postproductie zullen ‘normaler’ worden, mede omdat de productietijd afneemt.
Delen