theorie in geluidstechniek A – 4 EC

microfoons, technische kwaliteit van geluid, natuurkundige aspecten en stereo techniek.

algemene typering en inhoud
Het technisch fundament voor onderdelen van het vak:

Microfoons
Fundamentele en afgeleide richtingskarakteristieken met karakteristieke eigenschappen en werkingsprincipes (o.a. voedingsspanning, kentallen, alternatieven voor richtingswerking, polaire diagrammen e.d.).

Technische kwaliteit
Welke technische factoren kunnen invloed hebben op de waargenomen geluidskwaliteit (o.a. impedantie, spanningsoverdracht, gebalanceerde en ongebalanceerde verbindingen, connectoren en kabels, aardlussen, signaalbewerking, routing, lijn- en microfoonniveau, vervorming en dynamisch bereik).

Natuurkundige aspecten
De natuurkundige werking van geluid en de werking van het gehoor (o.a. propagatie van geluid, enkelvoudige en samengestelde periodieke trillingen, ruis, fase, dynamiek, akoestiek, decibel, isofonen, geluidssterkte, gehoorbeschadiging, richtinghoren).

Stereo techniek A
Geluid in stereo voor opname en weergave (o.a. het oor en richting horen, looptijd verschillen, volume verschillen, frequentie voorkeuren, ITU stereo luidsprekeropstelling, stereo afluistering in film en op TV, coïncident stereo, niet coïncident stereo, ruimtelijkheid en plaatsing en multi-microfoon techniek).

literatuur

leerdoelen
De Sound Design student kan

  1. een gefundeerde en beredeneerde inschatting maken van de vóór- en nadelen van verschillende microfoons voor het praktisch gebruik tijdens diverse opnamesituaties; daarvoor moet je de eerste-orde richtingskarakteristieken en de daarbij horende karakteristieke eigenschappen van de gangbare microfoons binnen de academiepraktijk kennen
  2. de belangrijkste factoren aangeven die bepalend zijn voor de technische kwaliteit van het opgenomen, gemanipuleerde en waargenomen geluid, met aandacht voor elementen die mogelijk beperkingen opleggen.
  3. de belangrijkste natuurkundige eigenschappen van geluid aangeven, voor zover van belang voor de praktijk van de sound designer
  4. de belangrijkste fysiologische eigenschappen van het gehoor aangeven, voor zover van belang voor de praktijk van de sound designer
  5. een verantwoorde keuze maken in stereotechniek voor geluidsopname en stereo geluidsgebruik tijdens geluidsmontage en mixage, voor zowel documentaire - als fictie film; daarvoor moet je de verschillende aspecten van stereo geluid kennen en de werking kunnen uitleggen

competenties
1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 11

onderwijsvorm
huiswerkopdrachten, hoorcollege, werkcollege, responsiecollege, praktijktesten en zelfstudie.

contacttijd
66 uur

docent
Jillis Molenaar en Bert Kraaijpoel

toets

  • actieve participatie (voorwaarde)
  • huiswerkopdrachten (3 EC)
  • schriftelijk tentamen met open vragen (1 EC)

beoordeling
De student krijgt de studiepunten toegekend als:
- een voldoende voor de huiswerkopdrachten (V / O]
- minimaal 5½ voor het schriftelijk tentamen

studiebelasting
4 EC  (112 uur)

Delen