worldizen - 1 EC

de ruimtelijke (re)presentatie van een gebeurtenis in geluid

algemene typering en inhoud
Studenten bestuderen de scriptie ‘Being there’ van Thijs van der Vliet, inclusief een gehoormatige evaluatie van de door hem gemaakte luistervoorbeelden. Er wordt gekeken en geluisterd naar een aantal overduidelijke voorbeelden van worldizen in ‘grote’ buitenlandse producties.
Studenten maken geluidsopnamen van een ‘gebeurtenis’ waarbij de akoestische omgeving een deel van de inhoud genereert. De verschillende geluidsopnames worden klassikaal beoordeeld op hun ‘blinde herkenbaarheid’, mede afhankelijk van het geluidsvolume waarop het materiaal wordt beluisterd. Studenten maken in kleine groepen een test met herhaaldelijk afspelen van ‘hetzelfde’ geluid, waarbij de akoestische ruimte een eigen ‘klankleven’ lijkt te gaan leiden. Er wordt kort gekeken naar het synchroniseren in de huidige filmpraktijk en de mogelijkheden van synchroniseren bij play-back, worldizen en nasynchroniseren

literatuur

  • Thijs van der Vliet, Being there, afstudeerscriptie Filmacademie

leerdoelen
de Sound Design student kan na afloop van dit onderdeel

  1. de werking en rol van ruimtelijkheid in geluidsopname en (re)presentatie onderzoeken, herkennen en benoemen
  2. met behulp van worldizen een specifieke ruimtelijke werking in een geluidsgebeurtenis bereiken
  3. voorbeelden presenteren van akoestische ruimten met een eigen ‘klankleven’

competenties
1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 11

onderwijsvorm
zelfstudie, werkcollege en praktijkoefening

contacttijd
12 uur

docent
Jillis Molenaar en Ben Zijlstra

toets

  • actieve participatie
  • bedieningsvaardigheid van de apparatuur
  • inhoudelijk resultaat van de luistervoorbeelden
  • technisch resultaat van de luistervoorbeelden

beoordeling
[V / O] beoordeling voor: actieve participatie, bedieningsvaardigheid, inhoudelijk - en technisch resultaat

Delen