sound design en eindexamenfilms - 39 EC

geluid verzorgen bij de eindexamenfilms

algemene typering en inhoud
In elke eindexamenfilm liggen er voor een sound designer vier te onderscheiden professionele opgaven: geluidsconcept, geluidsopname, sound design (geluidsmontage) en mixage. Elke student verzorgt minimaal vier onderdelen, waarbij de student aan meerdere eindexamenfilms werkt. Je kiest voor de verschillende onderdelen in diverse examenfilms op basis van persoonlijke voorkeur en de mogelijkheden in de totaalplanning van alle examenfilms. In de praktijk is het uiteindelijke eindresultaat qua geluid van een eindexamenfilm altijd het resultaat van een samenwerking van meerdere Sound Design studenten.

doel
De student laat zien dat hij/zij op het vereiste niveau als Sound Designer aan een professioneel filmproject kan bijdragen

beoordeling
De beoordeling richt zich vooral op de waarneming van het functioneren van de student tijdens het afstudeertraject en de kwaliteit van het uiteindelijke resultaat, en kent de volgende onderdelen/stadia:

  1. geluidsconcept
    Het schriftelijk ingeleverde geluidsconcept, gemaakt door de student die verantwoordelijk is voor het Sound Design (geluidsmontage) van de betreffende film, wordt besproken met de studieleider in aanwezigheid van de studenten die verantwoordelijk zijn voor: sound design, geluidsopname, regie, productie  en muziek tijdens de stijlbespreking
  2. draai-evaluatie
    Tijdens de draai-evaluatie wordt de draaiperiode kritische besproken, o.a. op de samenwerkingsaspecten, in aanwezigheid van vertegenwoordigers van de Filmacademie, specifiek de instructeur begeleider van de afdeling Sound Design.
  3. coaching
    Tijdens de postproductie wordt vanaf de tweede of derde week van de beeldmontage en gedurende de gehele periode van geluidsmontage en mixage, op elke woensdag van de week een coaching afspraak gemaakt. Tijdens de coaching zijn studenten regie, productie, montage, sound design en composing for film van het conservatorium aanwezig, alsmede studieleiders/docenten van de vakklassen montage, regie en sound design en de vertegenwoordiger van de Master Composing for Film.
    Tijdens de coaching sessies ontstaat er inzicht in het niveau van functioneren van de geluidsstudenten, o.a. ten aanzien van: betrokkenheid, participatie, samenwerkingsaspecten, inzicht in het productieproces, niveau van functioneren, kwaliteit van de synchrone geluidsopnamen, inhoudelijk inzicht en presentatie en representatie aspecten van het Sound Design via het gebruik van geluidsmechanismen.
  4. mixcheck
    De student presenteert alle definitieve mixen tijdens een mixcheck-sessie, waarbij alle mixages (Theater 5.1, DVD 5.1, Dolby surround en TV Stereo met LtRt compatibiliteit ) technisch en op geluidskwaliteit gecontroleerd worden door de instructeur begeleider. Pas na goedkeuring van de technische en klankmatige kwaliteit van de mixen kunnen deze aangeleverd worden aan de editor, voor het samenstellen van de definitieve film versies (in ieder geval theater - en tv-versie)
  5. feedback beroepsveld
    Het Sound Design van het eindwerk, vertoond in de projectiezaal van de Filmacademie, wordt van professionele feedback voorzien door een panel van externe deskundigen, met onder hen in ieder geval een Sound Designer. Het panel krijgt de films, ter bestudering vooraf.

beoordeling

1. geluidsconcept - 3 EC

  • een positieve beoordeling van de actieve participatie [V/O beoordeling];
  • een positieve beoordeling van de inhoud van het geluidsconcept [V/O beoordeling];
  • een positieve beoordeling van de auralisatie(s) [V/O beoordeling];
  • een positieve beoordeling van de samenwerkingsaspecten [V/O beoordeling]

2. geluidsopname & assistentie - 17 EC

  • een positieve beoordeling van de actieve participatie [V/O beoordeling];
  • een voldoende beoordeling van de bedieningsvaardigheid [V/O beoordeling];
  • een voldoende beoordeling van de geluidsassistentie [V/O beoordeling];
  • actieve betrokkenheid bij de draai-evaluatie [V/O beoordeling];
  • een positieve beoordeling van de kwaliteit van de geluidsopnamen [V/O beoordeling];
  • de representatie eigenschappen via het opgenomen geluid [V/O beoordeling];
  • een positieve beoordeling van de samenwerkingsaspecten [V/O beoordeling].

3. geluidsmontage & mixage - 19 EC

  • een positieve beoordeling van de actieve participatie [V/O beoordeling];
  • een voldoende beoordeling van de bedieningsvaardigheid [V/O beoordeling];
  • een overdraagbare geluidsmontage [V/O beoordeling];
  • sound design representeert de inhoud van de film [V/O beoordeling];
  • mixage binnen de geldende normen [V/O beoordeling];
  • vertaling van de surround mix voor Lt-Rt en TV gebruik [V/O beoordeling].
    Delen