onderzoek naar licht en schaduw – denken vanuit donker

voor wie
Studenten cinematography en production design

algemene typering en inhoud
Bij het maken van fictiefilms wordt overal over nagedacht en wordt eigenlijk alles ‘gemaakt’, vaak ook in de studio. En dat vraagt het nodige vakmanschap. De studenten cinematography hebben dit jaar al de nodige ervaring opgedaan in het uitlichten van een studioset. Maar wat nu als in die kunstmatige studiosetting een situatie gecreëerd moet worden die er uitziet als een situatie zónder kunstlicht, dat wil zeggen daglicht, kaarslicht of een combinatie van beiden? Hoe doe je dat? Waar let je op? Wat is de rol van schaduw en duisternis? Wat kun je met analoge afdruktechnieken?

literatuur
Tanizaki, J., Lof der schaduw, Meulenhof, Amsterdam, 1994

leerdoelen
Na afloop van dit onderdeel:

  1. heeft de student zich een beeld gevormd van:
    - het effect van (veranderend) licht op structuur, kleur en vorm in het algemeen
    - hoe je (licht)situaties kan voorstellen denkend vanuit duisternis,
    - hoe schaduw verandert onder invloed van veranderend licht,
    - hoe je in een studiosetting licht creëert dat eruit ziet als een situatie zónder kunstmatig licht,
    - hoe je zintuiglijk kunt prikkelen door iets aan een beeld toe te voegen,de mogelijkheden van analoge afdruktechnieken,
  2. kan de student voor een gegeven compositie de belangrijkste bepalende elementen aangeven m.b.t. het licht in relatie tot vorm, kleur en structuur,
  3. heeft de student zich een beeld gevormd van hoe het kijken en denken van de andere discipline zich verhoudt tot dat van de eigen discipline.

competenties
1, 3, 4, 9, 10

onderwijsvorm

  • Inleidingen en lezingen
  • zelfstandig in groepjes uitvoeren van diverse onderzoeksopdrachten en een studio foto-opdracht,
  • plenaire voortgangsbesprekingen en presentaties

contacttijd
42 uur

docenten
Raymond Grégoire, Anne Winterink, Jan Derk van den Berg, Mies Rogmans en Seabert Deuling.

toets

  • presentatie van het werk (in woord en beeld)
  • individueel evaluatieverslag (in het licht van de leerdoelen)

beoordeling
De student krijgt de studiepunten toegekend als aan de onderstaande eisen is voldaan:

  • voldoende actieve participatie (voorwaardelijk);
  • een voldoende voor de eindbeoordeling van het werk (O/V);
  • een voldoende beoordeling van het evaluatieverslag (O/V).

studiebelasting
Cin: 3 EC (84 uur)
PD:  4 EC (112 uur)

Delen