algemene typering en inhoud
In deze lessenreeks wordt de kennis over klassieke narratieve principes die de studenten in het tweede studiejaar hebben opgedaan, verdiept, uitgedaagd en op de proef gesteld door studenten kennis te laten maken met een aantal films en filmmakers die bewust gebruik maken van alternatieve narratieve technieken. Waar de klassieke narratieve stijl een samenhangende verhaallijn kent die leunt op een keten van causaal met elkaar verband houdende gebeurtenissen en een protagonist met een doel, kenmerken deze films zich door een veel lossere structuur en samenhang van scènes of personages, of door een veel lossere omgang met causaliteit in temporele of dramaturgische zin. Studenten onderzoeken hoe dergelijke films toch een samenhangend geheel kunnen vormen, met een weliswaar anders, maar soms toch duidelijk herkenbaar systeem van logica in narratie of vormgeving. 

leerdoel(en)
De student leert reflecteren op films waarin alternatieven worden gehanteerd voor de klassieke narratieve principes, en leren deze alternatieven te omschrijven en te benoemen. 

literatuur 
Reader Alternatieve Narratieve technieken 

Deze reader wordt aan het begin van de lessenreeks uitgereikt. De kosten zijn reeds betaald middels de Bijdrage Leermiddelen. 

competenties
2,8,9,10,11 

docent/beoordelaar
Gastdocent, René van Uffelen 

toets(vorm)
beoordeling actieve participatie [V/O beoordeling] opdracht [V/O beoordeling] 

studiebelasting
2 EC (56 uur)

Delen