ambacht en samenwerken
programma
1. gemeenschappelijke basistheorie:
- algemene dramaturgie II 1 EC
verdieping van begrippen en principes uit de klassieke dramaturgie en het belang van dramaturgie voor de verschillende vakdisciplines - filmanalyse II 2 EC
vanuit filmanalyse aanscherpen van de eigen stem en artistieke en creatieve aanpak - genres II 1 EC
herkennen en benoemen van genres op het gebied van fictie en van documentaire - film- en literatuurlijst II 3 EC
verbreden en verstevigen van je referentiekader en verder ontwikkelen van je eigen visie
2. gemeenschappelijk praktijkoefeningen:
- scriptcontinuïteit en en scriptanalyse 1 EC
praktische voorbereiding op de eerste gezamenlijke oefeningen - studio fictie oefening (SFO) 3 EC
monteer in beeld en geluid een kort fictieverhaal - korte documentaire oefening 1 (KDO 1) 2 EC
monteer in beeld en geluid een kort documentair verhaal - korte documentaire oefening 2 (KDO2) 3 EC
monteer in beeld en geluid een kort documentair verhaal - evaluaties KDO 1 en 2 en SFO 1 EC
reflecteer als crew op de gemonteerde fictie en documentaire films - verslagen KDO 1 en 2 en SFO 1 EC
reflecteer schriftelijk op de gemonteerde fictie en documentaire films - locatie fictie oefening (LFO) 3 EC
monteer in beeld en geluid een kort fictieverhaal - korte documentaire oefening 3 (KDO 3) 3 EC
monteer in beeld en geluid een kort documentair verhaal - evaluaties en verslagen van LFO en KDO3 1 EC
reflecteer schriftelijk en als crew op de gemonteerde fictie en documentaire film
3. vakspecifieke praktijk/theorie:
theorie:
- narratieve technieken 3 EC
de vertaling van de klassieke dramaturgische principes naar veelgebruikte narratieve technieken - montagetheorie B van Boerema 3 EC
hoe in films in de eerste minuten een kijkafspraak wordt gemaakt met de toeschouwer - montagetheorie D van Docu 1 EC
hoe de werkelijkheid wordt omgevormd tot een audiovisuele constructie - the way hollywood tells it 2 EC
hoe in moderne narratieve films veel vrijer wordt omgegaan met de regels van de klassieke montagepraktijk
praktijk:
- bedieningstechniek 4 EC
de organisatie van beeld- en geluidmateriaal binnen het Avid-montagesysteem - tips & tricks 1 EC
snel en efficiënt omgaan met het Avid-bedieningsmenu - workshop 'training' 2 EC
inhoudelijke keuzes maken op basis van het gedraaide beeld- en geluidsmateriaal - televisietechniek 3 EC
hoe videosignalen in de analoge en digitale wereld zijn opgebouwd - workshop compositing 1 EC
verdieping van de kennis over After-Effects - workshop kleurcorrectie en Resolve 2 EC
kleur corrigeren en een 'look' creëren met de gradingsoftware - workshop muziekmontage 2 EC
de rol van muziek binnen de audiovisuele constructie van een film - workshop geluid in de AVID 1 EC
de organisatie van en omgang met geluidsbestanden binnen het Avid-montagesysteem
4. individuele opdrachten:
- onderzoeksopdracht: de boekverfilming 4 EC
onderzoek de verschillen tussen drie verschillende verschijningsvormen van hetzelfde verhaal - vrije ruimte 3 EC
leren en experimenteren door zelf nuttige activiteiten te kiezen/bedenken en uit te voeren
5. persoonlijke en artistieke ontwikkeling:
- studievoortgang, RSI voorkomen 1 EC
reflecteren op het eigen leertraject en bewust leren omgaan met de werkplek in relatie tot de eigen gezondheid - montage analyse A 1 EC
analyse van de resultaten van de korte documentaire oefeningen 1 en 2 - montage analyse B 1 EC
analyse van de resultaten van de Studio Fictie Oefening en Locatie Fictie Oefening