hoe verbeeld je abstracte begrippen op een documentaire manier?

algemene typering en inhoud
In een workshop van een week, afgezonderd op een locatie maakt de student een aantal korte documentaire oefeningen waarin het experiment voorop staat. Er wordt vorm gegeven aan gevoel en emotie en gezocht naar cinematografische vernieuwing; het onzegbare moet verbeeld worden. Hoe verbeeld de student onrust, geluk, eenzaamheid? Hoe werkt symboliek, wat is de kracht van metaforen? Door middel van grensverleggende experimenten en opdrachten leert student “zijn eigen stem” te zoeken. De student werkt met camera’s van de Filmacademie en monteert op zijn eigen laptop. De student krijgt aanvullende instructies over het gebruik van de apparatuur en kan tijdens de workshop begeleiding en les krijgen in montagetechnieken.

Aansluitend worden de oefeningen vertoond en geëvalueerd op de academie. De oefening is een voorbereiding op KDO 1.

leerdoel
Na afloop van dit onderdeel kan de student:

  • op een filmische wijze vorm geven aan abstracte begrippen
  • zelfstandig korte films draaien en monteren

competenties
1, 2, 8, 9, 10, 11

onderwijsvorm
praktijkoefening

contacttijd
..

docenten
Jeroen Berkvens en Gert de Graaff.

toets
Voor deelname aan de opdrachten is 100% aanwezigheid en actieve participatie vereist.

vakken 02 t/m 05 worden gezamenlijk getoetst - zie vak 05

  • een voldoende beoordeling van de opdrachten [V/O beoordeling]

studiebelasting
3 EC (84 uur)

Delen