hoe pak je als student research voor een documentaire aan?
(tevens inhoudelijke voorbereiding op KDO 1)

algemene typering en inhoud
In deze lessen doet de student eerste kennis en vaardigheden op die nodig zijn om systematisch research voor een documentaire te kunnen verrichten. De lessen zijn toegespitst op de research die nodig is voor de korte documentaire oefening en op de basisprincipes van het schrijven van een filmplan: Hoe omschrijf je een filmidee? Wat is een premisse? Hoe omschrijf je visualisatie en sound design? De student leert verschillende manieren om onderzoek te doen naar de kwaliteit, de haalbaarheid en de concrete mogelijkheden van een documentair idee en hoe deze op te schrijven in een kort geschreven filmplan.

literatuur

• Henk Suèr, Scenarioschrijven voor documentaires, Uniepers, Amsterdam, 2002

leerdoelen
Na afloop van dit programma onderdeel kan de student:

  • een idee omzetten in praktische research
  • een kort filmplan schrijven met een onderwerp, invalshoek en vormgeving in beeld en geluid

competenties
1, 2, 5, 6, 8, 10, 11

onderwijsvorm
werkcollege en zelfstudie

contacttijd
..

docenten
Jeroen Berkvens en Menno Otten.

toets
filmplan voor KDO 1

beoordeling

  • 80% aanwezigheid en actieve participatie
  • een voldoende beoordeling van het geschreven filmplan [V/O beoordeling]

studiebelasting
3 EC (84 uur)

Delen