hoe belangrijk is research voor een documentaire? Hoe ga je als regisseur te werk in de research?
(tevens inhoudelijke voorbereiding op KDO 3)

algemene typering en inhoud
In deze lessen doet de student nieuwe kennis en vaardigheden op die voortborduren op de lessen Filmplan & research B: De student leert nieuwe vaardigheden om systematisch research voor een documentaire te kunnen verrichten. De lessen zijn toegespitst op de research die nodig is voor de korte documentaire oefening 3 (KDO 3) waarbij vorm en inhoud volledig vrij zijn maar er slechts een geringe hoeveelheid materiaal gedraaid kan worden. Dat betekent dat de regisseur goed moet weten wat er wel en wat er niet gedraaid moet worden om in de montage een verhaal te kunnen vertellen. Research voor het draaien is daarom onontbeerlijk. De student leert verschillende manieren om onderzoek te doen naar de kwaliteit, de haalbaarheid en de concrete mogelijkheden van een documentair idee en hoe deze op te schrijven in een kort geschreven filmplan.

literatuur

  • Michael Rabiger, Directing the Documentary, Focal Press, Massachusetts, 2005

leerdoelen
Na afloop van dit programma onderdeel kan de student:

  • doelmatig en snel onderzoek doen naar de kwaliteit, de haalbaarheid en de concrete mogelijkheden van een documentair idee dat gebaseerd is op de werkelijkheid.
  • een filmplan schrijven met een onderwerp, invalshoek, eventueel hoofdpersonage(s), arena, en  een omschrijving van vormgeving in beeld en geluid.

competenties
1, 2, 5, 6, 8, 10, 11

onderwijsvorm
werkcollege & zelfstudie

contacttijd
..

docenten
Hans Dortmans en Astrid Bussink.

toets
filmplan voor KDO 3

beoordeling

  • 80% aanwezigheid en actieve participatie
  • een voldoende beoordeling van het geschreven filmplan [V/O beoordeling]

studiebelasting

4 EC (112 uur)

Delen