kennismaking met previs door in groepsverband een idee te previsualiseren

voor wie
Studenten IMVFX, Productie, Production Design en Regie Fictie.

algemene typering en inhoud
In deze oefening gaat het primair om het previsualiseren van een concept of idee. Het gaat erom deze previz samen als team vanaf het begin te ontwikkelen.
Het resultaat van deze oefening is geen af product, maar een tussenproduct: een bewegende audiovisuele schets. Het is bedoeld als communicatiemiddel om bijvoorbeeld tijdens een pitch een duidelijk indruk te geven van de kracht en de mogelijkheden van het concept/idee of om een ingewikkelde scene visueel uit te denken. Tevens worden mise en scene, cameravoering, kadrering en stijl met deze previs duidelijk zichtbaar.

leerdoel
Na afloop van deze oefening:

  1. heeft de student een beeld van hoe een previs  zicht biedt op de mise-en-scène, de daarin te gebruiken cameravoering, kadrering en de eventueel te maken VFX.
  2. heeft de student een beeld van wanneer je een previs kunt inzetten bij de audiovisuele uitwerking/ vormgeving van een concept/idee.
  3. heeft de student ervaring opgedaan met creatief samenwerken in een team met een previs  als communicatietool.
  4. kan de student op positieve wijze bijdragen aan het samenwerkingsproces, m.n. constructief omgaan met feedback van medestudenten en coaches.

competenties
1, 2, 3, 5, 10

onderwijsvorm
gemeenschappelijke praktijkoefening

docenten
Sem Assink, Kasper Oerlemans en aantal gastdocenten

toets
functioneren tijdens de oefening

beoordeling
-voldoende actieve participatie (voorwaarde)
- voldoende voor het functioneren (ahv competenties, eindoordeel O/V)

studiebelasting
2 EC (56 uur)

 

green screen en acteurs

zowel theorie als praktijk over het werken met greenscreen, met focus op acteurs regisseren

voor wie
Studenten Cinematography, IMVFX, Production Design en Regie Fictie.

algemene typering en inhoud
in deze oefening worden de mogelijkheden van greenscreen behandeld. Zowel technisch als inhoudelijk. 
Na een aantal theoretische lessen zal overgaan worden naar het praktisch belichten en draaien van shots voor greenscreen. De IMVFX studenten zullen met het gedraaide materiaal aan de slag gaan om hier een realistisch eindproduct van te maken.
De verschillende richtingen zullen betrokken zijn bij de voor hen relevante lessen. 

leerdoel
Na afloop van deze oefening:

  1. heeft de student een beeld van de inhoudelijke mogelijkheden en onmogelijkheden van een greenscreenset en wat de (technische) do’s en don’ts zijn.
  2. heeft de student inzicht in de manier waarop er op een greenscreenset wordt samengewerkt.
  3. kan de student op positieve wijze bijdragen aan het samenwerkingsproces en constructief omgaan met feedback van medestudenten en coaches.

competenties
1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 11.

onderwijsvorm
theorieles en gemeenschappelijke praktijkoefening

docenten
Kasper Oerlemans, Jonathan Elbers en aantal gastdocenten

Delen