geluid omhult de luisteraar

algemene typering en inhoud
De studenten bestuderen de theoretische en praktische mogelijkheden van geluidsopname in surround - op minimaal drie en maximaal zes sporen -, met verschillende aanpak tussen fictie en docu, en maken uitgebreid kennis met de noodzakelijke eisen voor het directe geluid. In een geschikte geluidsomgeving maken de studenten proefopnamen die in klank, plaatsing en ruimtelijkheid worden vergeleken in een mixage studio en de bioscoop. De proefopnamen zijn geschikt (en gemaakt met beeldmateriaal en tijdcode) om te gebruiken tijdens de uitwisseling van materiaal in samenwerking met de montage studenten. De oefening sluit nauw aan bij de lessen ‘mixage en montage in surround’.

literatuur 

  • gebruiksaanwijzigingen apparatuur
  • Helmut Wittek, Christopher Haut, Daniel Keinath, Double M/S – a Surround recording technique put to test
  • aanwijzingen testopnamen van Ben Zijlstra 

leerdoelen
De Sound Design student kan: 

  1. een keuze maken uit de mogelijkheden van discrete ‘Surround’ geluidsopnamen voor documentaire en fictiefilm
  2. op basis van verworven praktische en theoretische kennis belangrijke beslissingen nemen ten aanzien het maken en inhoudelijk gebruiken van de diverse formaten van surround opnames, inclusief de inhoudelijke overwegingen die daaraan ten grondslag liggen
  3. het cruciale belang van ‘werkende’ apparatuur onderkennen en daar adequate keuzes in maken 

competenties 
2, 4, 5, 6, 9, 11

onderwijsvorm
zelfstudie, werkcollege en oefeningen

contacttijd
15 uur

docenten
Jillis molenaar, Ben Zijlstra en (eventueel) gastdocent

toets   

  • actieve participatie
  • bedieningsvaardigheid (geluids)apparatuur 

beoordeling
[V / O] beoordeling voor de bedieningstechniek, voorbereiding van de proefopnamen, kwaliteit van de proefopnamen, actieve participatie

studiebelasting
2 EC  (56 uur)

 

Delen