specialisatie 5: jouw geluidsperspectief

individueel en in samenwerking verder verkennen van je professionele potentie

(deels) (samen met studenten cinematography en regie)

algemene typering en inhoud
Via het individueel én in samenwerking met andere studenten maken van opdrachten, expressie geven aan de inmiddels aanwezige film- en geluidskennis via persoonlijke artistieke en creatieve geluidswerkstukken. Door middel van vijf zeer verschillende opdrachten werken de Sound Design studenten individueel én samenwerkend-met-andere-studenten aan idee-ontwikkeling, voorbereiding, geluidsopname, geluidsmontage, mixage en presentatie van de geluidswerkstukken.

De opdrachten:

  1. Het draaien van een kort documentair onderwerp in combinatie met de vakklassen cinematography en regie. Dit is een voortzetting én afsluiting van specialisatie 4, uitgebreid met regie-inhoudelijke elementen
  2. Vervaardiging van een ‘sferisch’ geluidsbeeld van bijvoorbeeld twee minuten, bedacht bij een zelf-gekozen-foto, waardoor de inhoud van deze foto wezenlijk verandert. Feitelijk: wat zien we in het getoonde beeld door het gebruik van b.v. off-screen geluid
  3. Het in beeld en geluid maken van een overtuigend voorbeeld van Synchrese.
  4. Een vertelling in ‘puur geluid’ door middel van binaurale opname, onder leiding van Cilia Erens: Geluid Zien
  5. De presentatie van twee zelfgekozen artikelen uit 'SOUNDSCAPE': the School of Sound Lectures 1998-2001 en/of 'Sound for Picture'

literatuur

  • SOUNDSCAPE: the School of Sound Lectures 1998-2001 en Sound for Picture
  • Manuals ProTools en geluidsapparatuur

leerdoelen
De Sound Design student kan:

  1. in samenwerking met camera en regie studenten een documentaire vertelling bedenken en uitvoeren waarbij beeld en geluid nieuwe representatie mogelijkheden onderzoeken, terwijl geluidsopname en geluidsmontage voldoen aan gangbare technische en inhoudelijke normen
  2. documentaire impressie(s) efficiënt presenteren in een leslokaal
  3. door middel van een sferisch geluidsbeeld de inhoud van een vooraf gekozen ‘beeld’ fundamenteel veranderen
  4. een overtuigend voorbeeld van synchrese maken en presenteren
  5. via een persoonlijke binaurale vertelling in geluid de impact van onze auditieve leefomgeving, geofonie, biofonie en antrofonie, maken en presenteren

competenties
1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11

onderwijsvorm
hoorcollege, werkcolleges en praktijkoefeningen a.h.v. opdrachten

contacttijd
50 uur

docenten
Michel Schöpping, Jillis Molenaar, Celia Erens en Ben Zijlstra.

Delen