de drie kernonderdelen van het vak verder onderzocht

algemene typering en inhoud
Geluidsopname: de basiskennis van de geluidsapparatuur die in het eerste jaar voor de diverse praktijkoefeningen gangbaar is, o.a. voor specialisatie 4 en 5, wordt aangeboden. Aandachtspunten: microfoon in windkap, hengel en hengelen, 4-2 mixer, hoofdtelefoon, multikabel en het afregelen van een analoog ‘level’ op een ‘digitaal’ medium, inclusief eventuele retoursignalen.
Geluidsmontage en mixage: je werkt aan de geluidsmontage en mixage van een bestaande filmscène. Door de noodzaak om de filmvertelling via de geluidsmontage en mixage inhoudelijk te sturen, raak je bekend met fundamentele eigenschappen van programmatuur en apparatuur en leer je ideeën om te zetten in een montage en mixage die in opzet en structuur voldoet aan (inter)nationale normen.

literatuur

  • HandleidingProTools 12
  • Manuals geluidsapparatuur

leerdoelen
De Sound Design student kan:

  1. de voor documentair filmen gebruikelijke (geluids)apparatuur aansluiten en bedienen
  2. de in het leslokaal aanwezige geluidsapparatuur bedienen en gebruiken voor het maken en presenteren van geluidsopdrachten
  3. een ProTools sessie opzetten, belangrijke instellingen selecteren en een oefenproject op de server opslaan
  4. de geluidsmontage groeperen in ‘stems’ voor: sync, atmo’s, effecten en muziek
  5. in de verschillende stems een inhoudsvolle geluidsmontage maken, die voldoet aan vooraf gecommuniceerde inhoudelijke en technisch eisen
  6. de stems in een overzichtelijke ProTools sessie gebruiken voor een ‘inhoudelijk-flexibele’ stereo mix

competenties
1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11

onderwijsvorm
werkcollege en praktijkoefening a.h.v. opdrachten

contacttijd
24 uur

docenten
Michel Schöpping, Jillis Molenaar en Ben Zijlstra

Delen