een persoonlijke mening professioneel beargumenteren

algemene typering en inhoud
Trainen in het analyseren van geluid bij film, zodat de in de praktijk gebruikelijke techniek, theorie en inhoud, inzichtelijk wordt en voor de sound design studenten toegankelijk en bereikbaar voor hun toekomstige projecten.

Geluidsanalyse, aan de hand van een checklist, van eindexamenfilms van lichting 2017. Onderwerp van de analyse: welke geluidselementen zijn gebruikt, voorgrond en achtergrond, geluidsgrenzen, het directe geluid, nasynchronisatie, akoestiek van de geluidselementen, hoorbare montage, onhoorbare montage, synchroon of asynchroon geluid, synchrese, hoe moeten we luisteren, gehoorpunt, wat zie ik van wat ik hoor en wat hoor ik van wat ik zie. De studenten maken een schriftelijke geluidsanalyse van drie eindexamenfilms op maximaal drie A4 per film, met een motivatie voor de filmkeuze en een beknopte weergave van het verhaal met de dramatische accenten, vergelijkbaar met de geluidsanalyses uit het eerste jaar. Er wordt gebruik gemaakt van de maskeermethode en de terminologie en theorie van de eerstejaars leerstof. De analyse sluit af met een stevige en toepasselijke conclusie. Structuur en presentatie vormen belangrijke aandachtspunten.

literatuur

  • Michel Chion, Audio Vision, Sound on Screen, Colombia University Press, New York, USA, 1994
  • Ben Zijlstra, leerstof cinematisch geluid propedeuse 2017-2018
  • Diverse auteurs, Artikelen The School of Sound

 leerdoelen
De Sound Design student kan

  1. een filmverhaal analyseren op inhoudelijk geluidsgebruik
  2. geluidsmechanismen inhoudelijk onderkennen en omschrijven

competenties
2, 8, 9, 10, 11

onderwijsvorm
zelfstudie

contacttijd
0 uur

docent
Ben Zijlstra

toets
een voldoende resultaat van de analyse

beoordeling
cijfer beoordeling voor analyse, minimaal 5½

studiebelasting
2 EC  ( 56 uur)

Delen