welke filmische werkelijkheid presenteren we?

algemene typering en inhoud

Studenten bestuderen de aangeboden literatuur. Er wordt ingegaan op het verschil tussen nasynchronisatie die naadloos moet aansluiten bij het directe geluid vanaf de set of juist zelf een creatieve uiting is. Er wordt gekeken hoe de klank van het ‘set’ geluid (exterieur of interieur) benaderd kan worden en in welke akoestische omgeving dat het beste lukt. Samenwerking met acteurs van de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam zorgt voor een uitwisseling in ervaringen vanuit acteer- en geluidsperspectief. Behandeld wordt welke aanpak tijdens het nasynchroniseren het meest veelbelovend is om te komen tot een maximale acteerprestatie en dus het beste inhoudelijke resultaat. Binnen een zeer praktische aanpak wordt gekeken naar de mogelijkheden om een ‘vette’ voice over te realiseren door ‘goed’ microfoongebruik en de keuze van de juiste richtingsgevoeligheid van de microfoon. In samenwerking met de vakklas regie documentaire wordt de inhoudelijke werking van de voice over onderzocht.

literatuur

  • David Lewis Yewdall, Practical art of Motion Picture Sound, second edit 2003, chapter 15 ADR and looping

leerdoelen
de Sound Design student kan na afloop van dit onderdeel

  1. de werking en rol van nasynchronisatie en voice over in een filmconstructie onderzoeken, herkennen en benoemen
  2. de rol van een sound designer t.a.v. de acteerprestatie van ‘het talent’ in een film duiden, mede in de context van de filmische inhoud van een scène
  3. binnen een gekozen scène een inhoudsvolle nasynchronisatie en voice over realiseren, met een adequate opnametechniek, geluidsmontage en mixage

competenties
1, 2, 3, 4

onderwijsvorm
zelfstudie, werkcollege en praktijkoefening

contacttijd
30 uur

docent
Giel van Geloven (gastdocen), Michel Schöpping, e.a.

toets

  • actieve participatie
  • bedieningsvaardigheid van de apparatuur
  • inhoudelijk resultaat van de oefening
  • technisch resultaat van de oefening

beoordeling
[V / O] beoordeling voor: actieve participatie, bedieningsvaardigheid, inhoudelijk - en technisch resultaat

studiebelasting
2 EC (56 uur)

Delen