verzorg de stereo geluidsopname, L/C/R/S geluidsmontage en mixage bij de locatie fictie oefening en de korte documentaire oefening 3

algemene typering en inhoud
Studenten doen uitgebreide praktijkervaring op in geluidsopname, geluidsmontage en mixage bij docu- en fictiefilm in een zeer intensief samenwerkingsverband met alle andere vakklassen, waarbij de techniek ten dienste staat van de inhoud. De geluidsstudenten oefenen in het gebruik van stereo geluid tijdens geluidsopname en L/C/R/S geluidsmontage en mixage. Ze hebben al een gedegen inzicht in het verloop van het filmtraject, zijn bekend met de spanningen die het filmen met zich meebrengt en weten goed om te gaan met tijdsdruk, hiërarchie op de filmset, communicatie met andere departementen en de wensen van productie en regie. Tijdens de voorbereiding wordt uitgebreid ingegaan op de competenties die bij deze oefening ontwikkeld moeten worden en de studenten bestuderen deze zodat ze zich bewust zijn van het ‘zelflerende’ proces tijdens deze oefening.

Vooraf maakt de geluidsstudent in overleg met de student Regie een geluidsconcept dat wordt doorgesproken met Michel Schöpping en Jilis Molenaar, waarna de benodigde apparatuur door de student kan worden gereserveerd. Het geluidsconcept wordt tijdens de stijlbespreking besproken. De studenten zijn nu in alle onderdelen meer bedreven geraakt, maar kunnen een beroep doen op begeleiding bij Michel Schöpping, docent Jillis Molenaar, de instructeur-begeleider Teddy Boddy en/of de studieleider sound design Ben Zijlstra.

De draai-evaluatie geeft inzicht in de samenwerking tijdens het draaien. Tijdens de beeldmontage, geluidsmontage en mixage wordt er gezamenlijk gecoacht door begeleiders van regie, montage en sound design. De crewevaluatie geeft inzicht in de samenwerking tijdens de postproductie. De sound design student schrijft een verslag (max. drie A-4) over de bevindingen tijdens deze oefening voor wat betreft voorbereiding, samenwerking, problemen, assistentie, geluidsmontage, mixage, communicatie, inhoudelijk gebruik van geluid, verwachtingen vooraf en het uiteindelijke resultaat. Het tijdens het productieproces bijgehouden persoonlijke logboek vormt hiervoor de basis.

literatuur
plan van aanpak, scenario, draaiboek en geluidsconcept

Zie verder de algemene beschrijvingen van de oefeningen:

leerdoelen
De Sound Design student kan:

  1. vanuit het filmplan/script een geluidsconcept maken met cinematografische uitgangspunten en toepasselijke geluidsmechanismen
  2. kan de inhoud van het geluidsconcept communiceren via het maken en presenteren van geluidsvoorbeelden tijdens het crewoverleg, vertalen in praktische voorwaarden voor het opnemen van het geluid tijdens de draaiperiode en deze voorwaarden communiceren aan de samenwerkende departementen.
  3. kan een passende stereo microfoontechniek kiezen voor het synchrone – directe – geluid, op basis van de representatieve eigenschappen van geluidsopname, en de gebruikelijke geluidsapparatuur professioneel bedienen
  4. levert stereo geluidsopnamen met een toepasselijke microfoontechniek aan t.b.v. auralisaties en het niet-synchrone-geluid voor gebruik in de beeld- en geluidsmontage
  5. kan een door de montagestudent afgeleverde montagesessie ‘organiseren’ in een Pro Tools-sessie die geschikt is voor het werken in L/C/R/S, waarbij het synchrone geluid zodanig is gemonteerd dat het gebruiksklaar is voor een ‘mixage’
  6. kan de inhoud van de film representeren in een toepasselijk sound design, gebaseerd op het met de regisseur overeengekomen geluidsconcept
  7. kan een inhoudelijke mixage van de geluidsmontage maken, gericht op een L/C/R/S uitbrengformaat, die voldoet aan de daarvoor geldende normen
  8. kan de L/C/R/S mix vertalen in een stereo mix (Lt/Rt), die voldoet aan de daarvoor geldende normen
  9. kan op basis van kritisch kijken, luisteren en analyseren een onderbouwd en professioneel oordeel formuleren over de gerealiseerde film tijdens de vakklasevaluatie en tijdens de crewevaluaties reflecteren op de samenwerkingsaspecten

competenties
1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11

onderwijsvorm
praktijksimulatie, zelfstudie en (leer)logboek voor reflectieverslag

contacttijd
20 uur

coaching / begeleiding
Michel Schöpping, Jillis Molenaar en Ben Zijlstra

toets

  • actieve participatie
  • geluidsconcept
  • kwaliteit synchrone en additionele geluidsopnamen, inclusief geluidsrapport
  • bedieningsvaardigheid stereo geluidsapparatuur set en post
  • L/C/R/S geluidsmontage en toepasselijk sound design
  • L/C/R/S mixage representeert het sound design en voldoet aan norm(en)
  • Lt/Rt stereo mix representeert L/C/R/S mix en voldoet aan norm(en)
  • vakklas- en crewevaluaties
  • individueel reflectieverslag

beoordeling
[V / O] beoordeling voor: geluidsconcept, kwaliteit stereo geluidsopnamen, bedieningsvaardigheid, L/C/R/S geluidsmontage, L/C/R/S mixage, Lt/Rt stereo mix en individueel reflectieverslag

studiebelasting
10 EC  (280 uur)

Delen