stereo voor synchroon en niet-synchroon geluid

algemene typering en inhoud
Diepgaand onderzoek naar de toepassing en mogelijkheden van coïncidente en niet- coïncidente stereo technieken voor synchrone en niet-synchrone geluidsopname, o.a. aan de hand van klassikale beoordeling van het gebruik van stereo geluid in documentaire filmvoorbeelden. Studenten bestuderen het werk van de Hr. Lauridsen via het lezen van een AES artikel van Fr. Heegaard. De in het artikel voorgestelde werkwijzen worden door de studenten getest op hun praktische werkzaamheid met gebruik van o.a. twee electrostatische luidsprekers in studio 6.

literatuur

  • Fr. Heegaard, The Reproduction of Sound in Auditory Perspective and a Compatible System of Stereophony, AES E-Library, oktober 1992 based on the work of Mr. Lauridsen
  • David Lewis Yewdall, Practical art of Motion Picture Sound, second edit 2003, chapter 10 Custom Recording Sound Effects

leerdoelen
de Sound Design student kan na afloop van dit onderdeel

1.    een gefundeerde keus maken uit de verschillende stereotechnieken voor verschillende opnamesituaties, gebaseerd op de inhoud van de filmscène en de praktische omstandigheid van het filmen

competenties
4, 5, 9

onderwijsvorm
zelfstudie, werkcollege en praktijkoefening

contacttijd
12 uur

docenten
Jillis Molenaar en Ben Zijlstra

toets

  • actieve participatie
  • bedieningsvaardigheid van de apparatuur

beoordeling
[V / O] beoordeling voor: actieve participatie en bedieningsvaardigheid

Delen