een professioneel niveau in techniek 

algemene typering en inhoud
In dit lesblok worden technische onderdelen van het geluidsvak behandeld die voor het derde en vierde jaar van de Filmacademie en voor de beroepspraktijk gebruikelijk zijn: tijdcode, zendermicrofoons, surround opname en afluister mogelijkheden, digitale techniek en levels en meters. 

Tijdcode en sync De verschillende frame rates, technische uitvoering, user bits, datum user bits, chasing, instant sync, pre-roll, door de ‘00.00.00.00’, het omzetten van frame rates, pull-up en pull-down, tijdcode als geluidsspoor, het signaalniveau van tijdcode, VITC, tijdcode in: Film, Video, digitale werkstations en moderne locatie-recorders komen aan de orde. 

Zendertechniek en praktijk Aandacht wordt besteed aan: elektromagnetische golven, amplitude modulatie, frequentie modulatie, het spectrum voor zenders, de frequentiezwaai, het dynamisch bereik, limiting, opsteekmicrofoons, de plaatsing van de opsteekmicrofoon, windgevoeligheid, het onzichtbaar gebruik van de microfoon en zender, ‘andere’ microfoons op de zender, lijnsignaal op de zender, fase van zender en hengelmic, etc. Er wordt ingegaan op inhoudelijke en vormgevende aspecten aan de hand van voorbeelden uit de beroepspraktijk. 

Afluisteren in stereo en surround De verschillende mogelijkheden worden bestudeerd, met nadruk op detechnische specificaties en de vertaling naar een alternatief uitbrengformaat. Studenten bepalen de equivalente luidheid (volgens EBU R128) van een commercial en een korte fictie film. 

Digitale techniek Aandachtspunten zijn Interfacing, Synchronisatie, SCMS, Oversampling, DSD, overdenkingen over geluidskwaliteit, etc. 

Levels en meters De afgesproken levels in de bioscoop worden bekeken, evenals de afregeling van de geluidsstudio, de dynamiek tijdens geluidsopname, levels en eisen bij televisiemateriaal, levels in het digitale domein, de vertaling van analoog naar digitaal, de vertaling van digitaal naar analoog, etc. literatuur 

leerdoelen 
De Sound Design student kan: 

  1. adequaat omgaan met tijdcode voor de op de academie en in de beroepspraktijk gangbare geluids- en film/video-apparatuur 
  2. op basis van de theoretische en praktische kennis de zendermicrofoons zodanig inzetten dat in de filmpraktijk technisch geen problemen ontstaan en inhoudelijke en vormgevende onderbouwing plaatsvindt tijdens geluidsopname, geluidsmontage en mixage 
  3. afluisternormen voor bioscoop, DVD en TV (b.v. Dolby Digital, Dolby Stereo, DTS, SDDS, Dolby Surround, Pro-Logic en ‘gewoon’ stereo en mono) herkennen, beschrijven en adequaat inzetten 
  4. door herhaling én verdieping van de opgedane kennis over digitale techniek de praktische inzetbaarheid van deze kennis vergroten 
  5. alle ins en outs van geluidsniveaus zoals deze zich in de praktijk zullen aandienen tijdens geluidsopname, geluidsmontage en mixage herkennen en benoemen 

competenties
4, 5, 9 

onderwijsvorm
werkcollege, zelfstudie en praktijkoefening 

contacttijd
30 uur 

docenten
Jillis Molenaar, Michel Schöpping, Bert Kraaijpoel, Ben Zijlstra en gastdocent(en)

toets 
praktijkoefeningen

beoordeling
voldoende beoordeling voor actieve participatie (V/O)
voldoende beoordeling voor de praktijkoefeningen (V/O)

studiebelasting
2 EC (56 uur)

Delen