Het blok ‘Film als kunstvorm in de Europese traditie’ is de eerste van de zes blokken waaruit het gemeenschappelijke deel van de propedeuse bestaat. Logischerwijs staat het vooral in het teken van kennismaken. Kennismaken met elkaar, in de jaargroep en in je vakklas, met docenten en medewerkers, met het gebouw. Maar ook met hoe het er op de Filmacademie aan toe gaat, hoe het onderwijs in elkaar zit en wat er van je verwacht wordt.

Inhoudelijk biedt het blok een introductie op de filmgeschiedenis en de dramaturgie. Wat verstaan we onder ‘film’? Hoe verhoudt het zich tot andere kunstvormen? Hoe verhouden goede films van nu zich tot de (film)geschiedenis? Wat maakt een verhaal tot een goed verhaal? En dan vooral: de rol daarbij van de dramatische structuur.

Dit blok bestaat naast enkele theoretische verkenningen voor een belangrijk deel uit goed naar films kijken en deze analyseren. Klassiekers uit de filmgeschiedenis, maar ook actuele films die dit jaar draaien op het Nederlands Film Festival (NFF) in Utrecht. Daartoe leer je gebruik te maken van een analysemodel.

Daarnaast ga je ook praktisch als maker aan de slag door allemaal een persoonlijke audiovisuele monoloog te realiseren en te ervaren wat dat met je doet als filmmaker.

literatuur / leermiddelen

  • David A. Cooke, A History of Narrative Film, 2018
  • David Howard and Edward Mabley, The tools of Screenwriting, 1995

leerdoelen
Na afloop van dit eerste blok kun je:

  1. de basiskenmerken en –principes van de dramatische structuur van een vertelling herkennen en de werking ervan uitleggen en verklaren (competentie 3: ambachtelijk vermogen)
  2. scripts van anderen analyseren en er een interpretatie over verwoorden m.b.v. basisbegrippen uit de dramaturgie (competentie 3: ambachtelijk vermogen)
  3. films van anderen analyseren en er een mening over verwoorden (competentie 2: onderzoekend vermogen
  4. jouw huidige kwaliteiten als beginnend filmmaker aangeven (competentie 5: vermogen tot groei en vernieuwing) 
  5. aangeven hoe het voor jou was om als filmmaker met anderen aan iets persoonlijks te werken
  6. je huidige sterke en minder sterke punten aangeven m.b.t. schriftelijk communiceren (Nederlands) en m.b.t. samenwerken (competenties 4: samenwerkend vermogen en 7: communicatief vermogen)

Daarnaast heb je ook gewerkt aan enkele langetermijn doelen die pas later worden getoetst en beoordeeld:

  • het specifieke van film en de verschillen en de overeenkomsten tussen film en andere kunsten schetsen 
  • de hoofdlijnen van de geschiedenis van de narratieve film/documentaire (cinema/tv/online) schetsen en daarbij de belangrijkste kenmerken van de verschillende perioden aangeven
  • enkele belangrijke klassieke films of filmfragmenten in eigen woorden historisch duiden

studiebelasting
7,5 EC (210 uur)

blokdocenten
Ellen Verhoeff, Menno Otten en René van Uffelen

(gast)docenten
Daan van den Hurk (filmpianist) en Monique van Welzen (docent productie en communicatie)

onderwijsvorm
Een mix van colleges, individuele opdrachten, groepsopdrachten en festivalbezoek.

contacttijd
120 uur

beoordeling
Wát wordt er beoordeeld?
Na afloop van het blok gaan we na of je de leerdoelen van dit blok in voldoende mate hebt behaald. Dit gebeurt aan de hand van drie toetsopdrachten:

  1. scriptanalyse van een korte film
  2. toetsopdracht Nederlands Film Festival (NFF)
  3. individueel reflectieverslag over blok 1

Hoe wordt er beoordeeld?
Aan de hand van een integrale rubric.

Door wie wordt er beoordeeld?
Door de drie blokdocenten die samen tot een integraal oordeel komen.

Herkansing
Opdracht in overleg met de blokdocenten.

Delen