Het eerste blok was gericht op kennismaking met film als kunstvorm. In dit tweede blok gaan we vanuit een makersperspectief onderzoeken hoe je tot een een goed idee of concept voor een film kunt komen. Wat maakt iets tot een goed idee? Hoe kom je aan een goed idee? Hoe vertaal je dat naar een filmplan? Hoe ziet een filmplan er eigenlijk uit? De ‘werkelijkheid’ staat daarbij centraal als thema. Wat is die ‘werkelijkheid’?  En hoe kun je die werkelijkheid benaderen vanuit een documentaire blik of vanuit een fictieblik?

De eerste week van dit blok bestaat uit een bezoek aan het International Film Festival Rotterdam (IFFR). Week 2 en 3 zijn gericht op het ontwikkelen en schrijven van een documentaire filmplan, week 4 is een vakantieweek en week 5 en 6 zijn gericht op het ontwikkelen en schrijven van een filmplan voor een korte fictiefilm. 

leerdoelen
Na afloop van dit blok kun je:

  • films van anderen analyseren en er een mening over verwoorden m.b.v. basisbegrippen uit de dramaturgie (IFFR)
  • aangeven hoe een filmplan voor fictie en documentaire eruit ziet
  • de basistools om een filmplan te schrijven inzetten
  • aangeven op welke manier jij je verhalen uit de buitenwereld kunt ontdekken en visualiseren
  • de basiskenmerken en -principes van de dramatische structuur inzetten om een verhaal te creëren
  • een filmplan pitchen
  • op constructieve wijze feedback geven en ontvangen (peer feedback)

studiebelasting
7,5 EC (210 uur)

blokdocenten 
Tom Fassaert, Juul Bovenberg en Ellen Verhoeff. 

(gast)docenten
Worden op dit moment benaderd. In elk geval ook: René van Uffelen (studieleider montage en docent filmgeschiedenis), Menno Otten (filmgeschiedenis), Monique van Welzen (samenwerken en communiceren). 

onderwijsvorm 
Het blok bestaat uit een aantal (gast)colleges waarin o.a. begrippen als conceptontwikkeling, filmplan, doelgroep, research, invalshoek, conflict, synopsis en vorm aan bod zullen komen.  De nadruk ligt op zelfstandig werken, in kleine groepjes ga je op zoek naar verhalen uit de samenleving en doe je research ten behoeve van het schrijven van een documentaire- en fictie filmplan.

contacttijd 
120 uur

beoordeling

Wát wordt er beoordeeld?
Na afloop van het blok gaan we na of je de belangrijkste leerdoelen van dit blok in voldoende mate hebt behaald. Dit wordt beoordeeld aan de hand van de volgende 2 dingen:

  • filmplan voor een korte documentaire 
  • filmplan voor een korte fictiefilm
  • presentatie van beide plannen
  • kort reflectieverslag over dit blok

Hoe wordt er beoordeeld?
Aan de hand van een integrale rubric.

Door wie wordt er beoordeeld?
Door de drie blokdocenten die samen tot een integraal oordeel komen.

Herkansing
Opdracht in overleg met de blokdocenten.

Delen