ambacht en samenwerken
programma
1. gemeenschappelijke basistheorie:
- film in context jaar 2 7 EC
onderzoeken van de betekenis en de werking van filmgenres, evenals verstevigen en verbreden van het referentiekader (filmlijst).
2. gemeenschappelijk praktijkoefeningen:
- korte documentaire oefening 1 (KDO 1) 7 EC
interpreteer een lokaal nieuwsbericht op basis van eigen research tot een documentaire vertelling rondom een hoofdpersonage - korte documentaire oefening 2 (KDO 2) 7 EC
realiseer een documentaire vertelling over een locatie in beeld en geluid (zonder interview/gesprek in beeld) - korte documentaire oefening 3 (KDO 3) 11 EC
onderzoek je eigen stem door het realiseren van een 'vrije' documentaire vanuit een eigen idee
3. vakspecifieke praktijk/theorie:
- doculab 2 EC
hoe verbeeld je abstracte begrippen op een documentaire manier? - filmplan en research A 5 EC
hoe pak je als student research voor een documentaire aan?
(tevens inhoudelijke voorbereiding op KDO 1) - gesprekstechnieken 1 1 EC
hoe voer je een gesprek met een (mogelijk) hoofdpersonage om informatie te verzamelen voor een documentaire? - filmplan en research B 3 EC
hoe kan een arena een aanleiding vormen voor een vertelling?
(tevens inhoudelijke voorbereiding op KDO 2) - filmplan en research C 6 EC
hoe belangrijk is research voor een documentaire en hoe ga je als regisseur te werk in de research?
(tevens inhoudelijke voorbereiding op KDO 3) - documentaire découpage 1 1 EC
hoe communiceren documentaireregisseurs en cameramensen met elkaar op de set? - voice over 1 EC
welke fundamentele rol kan een voice over spelen in een filmische vertelling? - documentaire inspiratie 2 EC
hoe kom je tot een bruikbaar idee en hoe werk je het uit? - inspiratieweek 3e jaars oefening 1 EC
werkweek ten behoeve van ideevorming voor de derdejaars film - documentaire film en literatuurlijst 3 EC
zelfstandig ontwikkelen van een (historisch) referentiekader van grondvormen en stromingen binnen de nederlandse documentaire en daarbuiten
5. individuele opdrachten:
- vrije ruimte 3 EC
leren en experimenteren door zelf nuttige activiteiten te kiezen/bedenken en uit te voeren