Over het aanbrengen van complexiteit en menselijkheid aan je personages en aan hun onderlinge relaties. Ter voorbereiding van de derdejaars filmoefening.

Voor wie
Studenten Scenario, Montage en Regie Fictie

Algemene typering en inhoud
Ter voorbereiding van de derdejaars films worden in deze workshop verschillende dramaturgische tools onderzocht voor het vormgeven van gelaagde personages en complexe, menselijke relaties.

De studenten werken eerst in teams, bestaande uit een regisseur, scenarist en twee professionele acteurs. De acteurs maken actief onderdeel uit van het team en zijn daarmee partners in het onderzoek.
 
De studenten gaan samen aan de slag met een extra scène uit hun derdejaars film die dus niet voorkomt in het scenario. De focus ligt op de personages, hun goede en slechte eigenschappen, hun capaciteit tot verandering, de complexe relaties tussen de personages en de dramaturgische tools waarmee dit alles in de scene kenbaar wordt gemaakt. Er wordt gewerkt vanuit onderzoek en gedraaid op locatie. 

Leerdoelen
•    In staat zijn om complexiteit aan te brengen in personages en relaties
•    In staat zijn om acteurs te regisseren vanuit gelaagdheid en menselijkheid
•    Onderscheid kunnen maken tussen realiteit en drama
•    Dramaturgische tools inzetten om scènes naar een hoger niveau te tillen
•    Diepere kennis over het eigen scenario voor de derdejaars filmoefening 

Competenties
1. Creërend vermogen
2. Onderzoekend vermogen
3. Ambachtelijk vermogen
4. Samenwerkend vermogen
5. Vermogen tot groei en vernieuwing
6. Organiserend en ondernemend vermogen
7. Communicatief vermogen

Onderwijsvorm
Praktijkoefeningen 

Contacttijd
96 uur

Docent
Denijal Hasanović

Toets
De docenten beoordeelt de actieve participatie en het lerend vermogen van de student 

Beoordeling
•   100% aanwezigheid en actieve participatie

Studiebelasting
7 EC (196 uur)

Delen