Hoe een onschuldige opmerking of handeling uit de hand loopt, escaleert tot een conflict

Voor wie
Studenten Regie Fictie en studenten Montage 

Algemene typering en inhoud
Wat is een conflict?

Een dispuut, onenigheid of ruzie is in film niet meteen een conflict. Waarom? Omdat niet elk gevecht, dispuut of ruzie zondermeer tot iets leidt. Ze zullen dan slechts een losstaand incident vormen. Zonder dramaturgische elementen verworden ze namelijk niet tot een waar dramatisch/verhalend moment.  

Om het conflict als dramaturgisch instrument te gebruiken, hebben we vier primaire drama-tools nodig: 
1.De hoofdpersoon. 2. Het doel van de hoofdpersoon (protagonist). 3. Iets wat er op het spel staat. En 4. De antagonist. 

Iemand (de protagonist) wil iets bereiken (het doel), maar dit wordt onmogelijk gemaakt omdat iemand of iets (de antagonist) hem/haar hiervan weerhoudt. 

In conflict bestaat GEEN compromis. Om een conflict te kunnen laten escaleren moeten de personages buiten hun comfort zone treden. De relatie tussen personages zal hierdoor voor altijd anders worden en dus zullen de personages zo ook ontwikkelen.

Doormiddel van zelfgeschreven scènes ga je samen met de acteurs en onder begeleiding van de docent op zoek naar een conflict tussen twee personages waarin zowel de protagonist en antagonist niet tot een compromis komen. 

Leerdoel
De student kan na de oefening:
•    Een losstaand incident onderscheiden van een dramatisch conflict.
•    Structuur en dynamiek aanbrengen in conflict scène. 
•    Complexiteit aanbrengen in de dialoog door middel van de mise-en-scène en de decoupage. 
•    Een scène laten escaleren en de-escaleren.
•    Het ritme en de timing van een conflictscène beheersen.
•    Werken met acteurs (spelregie)

Competenties
1. Creërend vermogen
2. Onderzoekend vermogen
3. Ambachtelijk vermogen
4. Samenwerkend vermogen
5. Vermogen tot groei en vernieuwing
6. Organiserend en ondernemend vermogen
7. Communicatief vermogen

Onderwijsvorm 
Het schrijven en ontwikkelen van een scène met een verborgen conflict en deze omschrijven naar open conflict.  Deze scène in de praktijk uitwerken met acteurs onder begeleiding van de gastdocent. De scène wordt verfilmd met een smartphone of tablet en gemonteerd door de montagestudenten.  Evaluatie.

Contacttijd
84 uur 

Docent
Gastdocent

Toets
Opdracht en evaluatie.

Beoordeling
•    80% aanwezig en voldoende actieve participatie (voorwaarde).
•    Voldoende voor de opdracht (O/V).
•    Verslag en presentatie van onderzoek.

Studiebelasting
5 EC (140 uur)

Delen