geluidsmontage, mixage en storytelling in geluid

drie onderdelen van het vak diepgaander onderzocht

algemene typering en inhoud
Storytelling in geluid: hoe kan geluidsopname de aandacht van een luisteraar zodanig sturen dat deze daarmee een vertelling in geluid waarneemt zonder gebruik van semantisch geluid en welk inhoudelijk geluidsgebruik is herkenbaar in documentaire plannen, scenario’s én documentaire - en fictie films.
Geluidsmontage en mixage: je werkt aan de geluidsmontage en mixage van een bestaande filmscène.Door de noodzaak om de filmvertelling via geluidsmontage en mixage inhoudelijk te sturen, raak je bekend met fundamentele eigenschappen van programmatuur en apparatuur en leer je ideeën vorm te geven in een geluidsmontage en mixage die qua opzet en structuur voldoet aan (inter)nationale normen.

literatuur

  • Documentaire plannen, scenario’s en filmfragmenten

leerdoelen
De Sound Design student kan:

  1. via binaurale geluidsopname een inhoudelijke geluidsvertelling maken zonder gebruik van semantische tekst
  2. via analyse achterhalen welke geluidsmechanismen zijn bedacht tijdens het maken van het scenario of documentaire plan
  3. de in het leslokaal aanwezige geluidsapparatuur bedienen en gebruiken voor het maken en presenteren van geluidsopdrachten
  4. een ProTools sessie opzetten, belangrijke instellingen selecteren en een oefenproject op de server opslaan
  5. de geluidsmontage groeperen in ‘stems’ voor: synchroon geluid, atmosferen, effecten en muziek
  6. een inhoudsvolle geluidsmontage maken in de verschillende stems, die voldoet aan vooraf gecommuniceerde inhoudelijke en technisch eisen
  7. een overzichtelijke ProTools sessie maken en gebruiken voor een ‘inhoudelijk-flexibele’ stereo mix van de geprepareerde geluidsmontage stems

competenties 
1. Creërend vermogen
2. Onderzoekend vermogen
3. Ambachtelijk vermogen
4. Samenwerkend vermogen
5. Vermogen tot groei en vernieuwing
7. Communicatief vermogen

onderwijsvorm
werkcollege en praktijkoefening aan de hand van opdrachten

contacttijd
69 uur

docenten 
Michel Schöpping, Jillis Molenaar, Giel van Geloven en gastdocent Cilia Erens

 

Delen