introductie regie & productie - 2 EC

regie en productie en de rol van de regisseur en de producent bij het filmmaken

algemene typering en inhoud
Aan de hand van lessen, case studies en voorbeelden uit de beroepspraktijk wordt de rol belicht van de producent en regisseur bij het maken van film. Wat houden de verschillende rollen eigenlijk in? Wat doet een producent en een regisseur en hoe werken ze samen om tot een goed eindresultaat te komen? Wat is het verschil tussen de werkwijze van een regisseur documentaire en een regisseur fictie? Welke rol speelt een (uitvoerend) producent?
Onderwerpen die door de verschillende (gast)docenten zullen worden belicht zijn onder meer; découpage, mise-en-scène, dramaturgie, beeldtaal & de werking van montage, financiering, distributie, montage, samenwerking en communicatie, het Nederlandse medialandschap.

literatuur
‘Films produceren – Handboek voor professionals’ van Carolien Croon (Eburon, 2013)

Dit boek wordt aan het begin van de lessenreeks uitgereikt. De kosten zijn reeds betaald middels de Bijdrage Leermiddelen.

leerdoelen
De student:

  1. kan de verschillende rollen en verantwoordelijken van regisseur en producent in het creatieve productieproces van het maken van een documentaire of fictie film onderscheiden.
  2. heeft theoretische kennis van het complete productieproces – van idee ontwikkeling tot en met exploitatie

competenties
1, 5, 9, 10

onderwijsvorm
hoorcolleges en case studies, waarin ook fragmenten van fictiefilms en documentaires besproken worden.

contacttijd
38 uur

docenten
Mart Dominicus, Iris Hogendijk, Anita Smit, Annemiek van der Zanden, Jet Smit en gastdocenten

toets
toetsvorm: opdracht naar aanleiding van de lessen en op basis van kennis van verplichte literatuur

beoordeling
- 80% aanwezigheid
- een voldoende beoordeling van de opdrachten

studiebelasting
2 EC (56 uur)

Delen