korte documentaire oefening 1 (KDO 1)

realiseer een documentaire vertelling over een locatie puur in beeld en geluid (zonder interview/gesprek)

voor wie
Studenten Productie, Regie Documentaire, Cinematography, Sound Design en Montage.

algemene typering en inhoud
Hoe maak je als student een documentaire vertelling over een locatie in beeld en geluid? Voor deze oefening heeft de regisseur (mede in overleg met productie-, camera-, geluid- en montagestudenten die in zijn/haar crew zitten) een filmplan geschreven. Het is een plan voor een korte documentaire (1 draaidag) van 4 à 5 minuten. De film is een vertelling over een locatie waarbij visuele vormgeving en sound design de basis vormen. Interviews zijn niet toegestaan.
De regiestudent is inhoudelijk en artistiek verantwoordelijk voor de productie tot en met de afwerking daarvan. Iedere student doet vanuit zijn eigen vakdiscipline ervaring op in een documentaire situatie. De coaches leren de studenten wat de verantwoordelijkheden zijn van de diverse crewleden, hoe de diverse departementen optimaal met elkaar kunnen communiceren e.d.. Nadat de beeldmontage en geluidsnabewerking zijn afgerond vinden de vakklas- en crewevaluaties plaats, en schrijft de student een korte zelfreflectie.

voorwaarden en faciliteiten

  • film duurt 4 á 5 minuten
  • 1 dag opname,
  • 4 dagen beeldmontage,
  • 1 overdrachtdag,
  • 3 dagen geluidmontage
  • 1 dag eindmixage

organisatie en coördinatie
Bernadette Bout. Zij is het eerste aanspreekpunt voor informatie over de oefening als geheel en voor zaken die (de organisatie van) de oefening beïnvloeden.

begeleiding / coaching
Elke afstudeerrichting verzorgt de coaching van hun eigen studenten bij de uitvoering van hun specifieke rol.

gemeenschappelijke leerdoel(en)
Na afloop van deze oefening:

  • heeft de student vanuit zijn/haar specialisme ervaring opgedaan in het realiseren van een korte documentaire op basis van een door de regiestudent in samenwerking met de productiestudent ontwikkeld filmplan, en gedraaid op locatie.
  • heeft de student bewust stilgestaan bij zijn/haar leerproces en kan de belangrijkste leerervaringen en reflecties daarop verwoorden, zowel schriftelijk als verbaal

specifieke leerdoelen Regie Documentaire

Na afloop van deze oefening heeft de student:

  • in overleg met de camerastudent een passend plan opgesteld met betrekking tot de visuele vormgeving.
  • in overleg met de geluidsstudent een passende plan opgesteld met betrekking tot het sound design.
  • in overleg met de productiestudent een passende plan opgesteld met betrekking tot de (haalbaarheid) van de productie.
  • ervaring opgedaan in het artistiek leidinggeven in een documentaire situatie op locatie en in de postproductie.
  • in overleg met de montagestudent inhoudelijk de beeldmontage gerealiseerd.
  • in overleg met de sound design student inhoudelijk de geluidsmontage gerealiseerd.

competenties
1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11

onderwijsvorm
praktijkoefening

docent/coach
gastdocent

toets
opdracht en verslag

beoordeling
De student krijgt de studiepunten toegekend als:

  • minimaal 80% aanwezigheid en actieve participatie vereist (voorwaarde).
  • een voldoende beoordeling van de opdracht en het verslag [V/O beoordeling]

studiebelasting
5 EC (140 uur)

Delen