korte documentaire oefening 2 (KDO 2)

interpreteer een lokaal nieuwsbericht op basis van eigen research tot een documentaire vertelling

voor wie
Studenten Cinematography, Montage, Productie, Regie Documentaire en Sound Design

algemene typering en inhoud
De tweedejaars studenten verfilmen binnen twee dagen een onderwerp, waarvoor de regiestudent, in samenwerking met de productiestudent, een plan heeft geschreven. Het filmplan komt voort uit een (kranten)bericht uit de eigen directe omgeving (lokaal nieuws). Hiernaast bezoeken de studenten het IDFA om inspiratie op te doen met betrekking tot de inhoud en vormgeving van de oefening.
De regiestudent is inhoudelijk en artistiek verantwoordelijk voor de productie tot en met de afwerking daarvan. Iedere student doet vanuit zijn eigen vakdiscipline ervaring op in een documentaire situatie. De coaches leren de studenten wat de verantwoordelijkheden zijn van de diverse crewleden, hoe de diverse departementen optimaal met elkaar kunnen communiceren e.d.. Nadat de beeldmontage en geluidsnabewerking zijn afgerond vinden de vakklas- en crewevaluaties plaats.

organisatie en coördinatie
Iris Hogendijk. Zij is het eerste aanspreekpunt voor informatie over de oefening als geheel en voor zaken die (de organisatie van) de oefening beïnvloeden.

begeleiding / coaching
Elke afstudeerrichting verzorgt de coaching van hun eigen studenten bij de uitvoering van hun specifieke rol.

gemeenschappelijke leerdoel(en)
Na afloop van deze oefening heeft de student:

    • vanuit zijn/haar specialisme ervaring opgedaan in het realiseren van een korte documentaire op basis van een door de regiestudent in samenwerking met de productiestudent ontwikkeld filmplan, en gedraaid op locatie.
    • bewust stilgestaan bij zijn/haar leerproces en kan de belangrijkste leerervaringen en reflecties daarop verwoorden, zowel schriftelijk als verbaal.

      specifieke leerdoelen Regie Documentaire
      Na afloop van deze oefening:

      • Heb je in overleg met de camerastudent een passende mise-en-scène en decoupageplan opgesteld.
      • Heb je ervaring opgedaan in het artistiek leidinggeven in een documentaire situatie op locatie.
      • Heb je in overleg met de montagestudent inhoudelijk de beeldmontage gerealiseerd.
      • Heb je in overleg met de sound design student inhoudelijk de geluidsmontage gerealiseerd.
      • Heb je een hoofdpersonage weten te casten.
      • Heb je interviewtechnieken toegepast ten einde informatie te vergaren.

      competenties
      1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11

      onderwijsvorm
      praktijkoefening

      docent /coach
      gastdocenten

      toets
      opdracht en verslag

      beoordeling

      De student krijgt de studiepunten toegekend als

      • minimaal 80% aanwezigheid en actieve participatie vereist (voorwaarde).
      • een voldoende beoordeling van de opdracht en het verslag [V/O beoordeling]

      studiebelasting
      6 EC (168 uur)

      Delen