virtuele camera oefening (VCO)

realiseer op basis van een eerder gemaakte previs (animatic) een fictiefilmpje van max. 1,5 minuut in een greenscreenstudio met behulp van real-time virtual sets

voor wie
Studenten Cinematography, IMVFX, Productie, Production Design en Regie Fictie.
Studenten Sound Design werken alleen in post mee (alleen geluidmontage/mixage).

algemene typering en inhoud
De kern van deze oefening is het werken met acteurs die rechtstreeks in beeld (real-time) worden samengevoegd met, door de computer aangeleverde, virtuele sets. Deze aanpak vraagt een wat andere manier van samenwerken dan op een set van bijv. de SFO. Uitgangspunt is de eerder gemaakte previs (animatic). Er worden drie filmpjes gerealiseerd, gekozen uit de opgeleverde animatics uit Verbeelding III. De filmpjes hebben als doel een beeld te schetsen van de sfeer en stijl, in beeld en geluid, van een mogelijke film.

voorwaarden

  • previs (animatic) en sounddesign zijn vertrekpunt en leidraad voor deze oefening.
  • maximaal 1.5 minuut.

faciliteiten

  • 1 dag repetitie in studio (of andere opnameruimte).
  • 1 dag opname.
  • 1 dag beeldmontage.
  • 1 overdrachtdag.
  • 1 dag geluidmontage/mixage (geluid waar nodig aanpassen/fijntunen).
  • 1 dag opruimen.

organisatie en coördinatie
Harry Schreurs, Annet Saatrube en Anita Smit.

begeleiding / coaching
Elke afstudeerrichting verzorgt bij de uitvoering de coaching van hun eigen studenten.

leerdoelen
Na afloop van deze oefening:

  1. heeft de student een beeld van het productieproces van een gedeeltelijk virtuele film.
  2. heeft de student inzicht in de manier waarop er op een virtuele (greenscreen) studioset wordt samengewerkt.
  3. heeft de student een beeld van de inhoudelijke mogelijkheden en onmogelijkheden van een virtuele (greenscreen) set en wat de (technische) do’s en don’ts zijn in combinatie met acteurs.      
  4. kan de student op positieve wijze bijdragen aan het samenwerkingsproces en constructief omgaan met feedback van medestudenten en coaches.
  5. heeft de student bewust stilgestaan bij zijn/haar leerproces en de belangrijkste leerervaringen en reflecties daarop verwoord.

resultaat
een film van max. 1,5 minuut
(het sound design is grotendeels eerder in de Verbeelding III al gemaakt).

toets

  • het individuele functioneren tijdens de oefening.
  • een individueel evaluatieverslag (met betrekking tot de leerdoelen).

beoordeling
De student krijgt de studiepunten toegekend als aan de onderstaande eisen is voldaan:

  • een voldoende voor het functioneren bij de uitvoering van de opdracht (O/V);
  • een voldoende voor het evaluatieverslag (O/V).
Delen