derdejaar films: verdiepen experimenteren

In het derde jaar worden in principe 12 gemeenschappelijke projecten gerealiseerd: 6 documentaires en 6 fictiefilms. Studenten participeren vanuit hun eigen discipline. Studenten Cinematography, Montage, Productie en Scenario werken aan meerdere projecten mee en worden vanuit hun afstudeerrichting ingedeeld.

Studenten ontwikkelen deels gezamenlijk een filmplan dat na goedkeuring door het bacheloroverleg verder wordt uitgewerkt. De studenten uit de andere vakklassen worden zo vroeg mogelijk bij de voorbereidingen betrokken. De student productie is verantwoordelijk voor het nakomen van de gemaakte afspraken. Het te realiseren filmplan moet passen binnen de ter beschikking gestelde opname- en postproductietijd, binnen het beschikbaar gestelde budget en moet realiseerbaar zijn met de op de academie aanwezige faciliteiten en apparatuur. Voor de muziek wordt (verplicht) samengewerkt met studenten van de masteropleiding Composing for Film.

randvoorwaarden

organisatie en coördinatie
Anita Smit is eerste aanspreekpunt voor alle productionele zaken die (de organisatie van) de projecten beinvloeden. Zij is voorzitter van het planningsoverleg dat iedere donderdagochtend vergadert./typo3/

begeleiding / coaching
Ieder project wordt begeleid door een productiecoach en een post-productiecoach.
Voor alle zaken die het project beïnvloeden (preproductie, opname en postproductie) zijn zij aanspreekpunt. Deze coaches dragen intern zorg voor verspreiding van de informatie. Daarnaast dragen coaches van de verschillende vakklassen zorg voor coaching van hun studenten bij de uitvoering van de eigen discipline.

gemeenschappelijke leerdoelen
Na afloop van dit traject heeft de student:

  1. meer ervaring opgedaan met het gezamenlijk maken van films;
  2. geexperimenteerd met vorm en inhoud en wellicht eerste experimenten uitgevoerd ten behoeve van hun eindexamenfilm;
  3. meer zicht gekregen op eigen en elkaars speccifieke kwalteiten;
  4. door bij te dragen aan de organisatie van de derdejaars presentaties geleerd zich te presenteren aan het publiek;
  5. een eerste beeld gekregen over hoe hun film overkomt bij vertegenwoordigers uit het werkveld.

meesterproef 3: IMVFX en de derdejaars fictiefilm – 21 EC

in teamverband realiseren van de benodigde composites en 3D assets binnen een realistische planning

algemene typering en inhoud
De IMVFX-studenten dragen op verschillende manieren bij aan de derdejaars fictiefilms:

compositing:
de student leert het efficiënt, en op een kwalitatief hoog niveau, vervaardigen van composites en inzicht te krijgen in het volledige, creatieve en uitvoerende pré- en postproductie proces. De student werkt hierbij samen met de andere vakklassen. Tevens dient er een realistische en haalbare planning gemaakt te kunnen worden waarbinnen een kwalitatief hoogwaardige eindcomposite gemaakt kan worden.

3D Maya en 3D Houdini:
de student leert het efficiënt, en op een kwalitatief hoog niveau, vervaardigen van de 3D assets en inzicht te krijgen in het volledige, creatieve en uitvoerende pré- en postproductie proces. De student werkt hierbij samen met de andere vakklassen. Tevens dient er een realistische en haalbare planning opgesteld te worden waarbinnen de kwalitatief hoogwaardige 3D elementen gebouwd kunnen worden.

De student bouwt, met behulp van een animatic, de film in digitale vorm qua kadrering, mise- en-scene en edit creatief op. Op die manier krijgt hij inzicht in de werking van het verhaal, de productionele consequenties en de hoeveelheid en complexiteit van de (eventueel) te bouwen 3D elementen en composites. Naar aanleiding van deze animatic wordt een realistische planning gemaakt. Binnen deze haalbare planning worden de 3D assets in hoogwaardige kwaliteit gebouwd en via compositing samengevoegd met andere, eventuele live-action shots.

leerdoelen
de student leert het op een efficiënte manier in teamverband afleveren van composites en 3D assets op kwalitatief hoog niveau, leert inzicht te verkrijgen in het volledige pré- en postproductieproces en leert een realistische planning te maken.

competenties
1, 3, 4, 5, 9, 11

onderwijsvorm
praktijkoefening

docent
IMVFX docenten en/of gastdocenten (afhankelijk van de individuele Meesterproef 2)

toets

  • de préproductie van de VFX voor de 3e jaars fictiefilm(s)
  • de VFX voor de 3e jaars fictiefilm(s)

beoordeling:

a) tussenbeoordeling: 5 EC

  • een voldoende resultaat van het concept
  • een voldoende resultaat van de planning (haalbaarheid) en opzet pipe-line
  • een voldoende resultaat van de préproductie en animatic

b) beoordeling: 16 EC

  • een voldoende resultaat van de postproductieplanning
  • een voldoende resultaat van het doorlopen postproductieproces
  • Bij compositing:een voldoende resultaat van de composites
  • Bij 3D Maya en 3D Houdini: een voldoende resultaat van de 3D assets
  • een voldoende resultaat van de presentatie
Delen