locatie fictie oefening (LFO)

realiseer op basis van een vast, gekozen scenario een korte fictiefilm op locatie

voor wie
Studenten Cinematography, IMVFX, Montage, Productie, Production Design, Regie Fictie, Scenario en Sound Design.

algemene typering en inhoud
Voor het eerst is het uitgangspunt een door de scenariostudent geschreven scenario. Nieuw is ook dat er grotendeels op locatie wordt gedraaid en dat de oefening een wat langere doorlooptijd heeft: het project kent zijn aftrap al aan het begin van het studiejaar als de scenariostudenten aan het scenario beginnen. Vlak voor Kerst worden de scenario's over de teams verdeeld. Daarna start het gemeenschappelijke deel van deze oefening: elk team maakt zich het verhaal eigen, kiest een passende werkwijze en realiseert in samenwerking de opdracht.

verhaalontwikkeling

kort productioneel

randvoorwaarden LFO en KDO III

organisatie en coördinatie
Iris Hogendijk (tevens productiecoach). Zij is het eerste aanspreekpunt voor informatie over de oefening als geheel en voor zaken die (de organisatie van) de oefening beïnvloeden.

begeleiding / coaching
Elke afstudeerrichting verzorgt de coaching van hun eigen studenten bij de uitvoering van hun specifieke rol.

gemeenschappelijke leerdoelen
Na afloop van deze oefening heeft de student:

  • een positieve bijdrage geleverd aan het samenwerkingsproces
  • vanuit zijn/haar specialisme ervaring opgedaan in het realiseren van een kort fictieverhaal op basis van een eigen scenario (van de scenariostudent), en grotendeels gedraaid op locatie
  • bewust stilgestaan bij het eigen funcioneren en kan hij/zij de belangrijkste leerervaringen en reflecties daarop verwoorden; (het bijhouden van een persoonlijk logboek vormt daarbij de basis)
  • kan de student constructief omgaan met feedback / kritiek van collega-studenten en begeleiders

IMVFX en de locatie fictie oefening (LFO) - 3 EC

postproductie van de visual effects (VFX) voor LFO

typering en inhoud
Bij deze oefening worden de VFX's gemaakt voor de gezamenlijke locatie fictie oefening (LFO). Er wordt een efficiënte planning gemaakt om de gehele klas zo maximaal mogelijk de beschikbare tijd te laten gebruiken.

specifieke leerdoelen IMVFX
het binnen een bepaald tijdsbestek afleveren van haalbare, kwalitatief goede copmposites en 3D assets.

competenties
3, 4, 5, 9

onderwijsvorm
praktijkoefening

docenten
Arno Beekman, Herman Statius Muller en Rudi Nieuwenhuis

toets
voor compositing de gemaakte composites

beoordeling:
- presenteren van de composites
- een voldoende resultaat van de composites

voor Maya/Houdini de gemaakte 3D assets

beoordeling:
- presenteren van de 3D assets
- een voldoende resultaat van de 3D assets

Delen