studio fictie oefening (SFO)

realiseer een fictiescéne in een fysiek decor in de studio

voor wie
Studenten Cinematography, Montage, Productie, Production Design, Regie Fictie en Sound Design.  

algemene typering en inhoud
Uitgangspunt voor deze oefening is een geschreven tekst die door de opleiding wordt aangeleverd. Daarnaast wordt van tevoren een concreet studiodecor ontworpen en gebouwd door de studenten Production Design. Daamee ligt de arena dus ook vast. De studenten werken in deze oefening samen volgens een min of meer lineaire aanpak onder artistieke leiding van de student-regisseur. Daar hoort bijvoorbeeld bij dat er op de set wordt opgenomen volgens vaste, gebruikelijke afspraken en taakverdelingen (setdiscipline!). De oefening wordt afgesloten met een gezamenlijk evaluatie.

voorwaarden en faciliteiten

  • scene duurt 4 á 5 minuten
  • 1 dag repetitie op de set (incl. inrichten set en uitlichten),
  • 1 dag opname,
  • 4 dagen beeldmontage,
  • 1 overdrachtdag,
  • 3 dagen geluidmontage
  • 1 dag eindmixage

begeleiding / coaching
Elke afstudeerrichting verzorgt de coaching van hun eigen studenten bij de uitvoering van hun specifieke rol.

gemeenschappelijke leerdoelen
Na afloop van deze oefening:

  • kan de student op positieve wijze bijdragen aan het samenwerkingsproces
  • heeft de student vanuit zijn specialisme ervaring opgedaan in het realiseren van een korte fictiescene in een studiodecor
  • kan de student de kenmerken en de belangrijkste voor - en nadelen aangeven van het professioneel samenwerken volgens een min of meer lineaire aanpak onder artistieke leiding van de regisseur
  • heeft de student bewust stilgestaan bij het eigen functioneren en kan hij de belangrijkste leerervaringen en reflecties daarop verwoorden; (het bijhouden van een persoonlijk logboek vormt daarbij de basis)
  • staat de student open voor feedback / kritiek van collega-studenten en begeleiders

montage en de studio fictie oefening 1 - 3 ec

monteer in beeld en geluid een kort fictieverhaal

algemene typering en inhoud
In deze korte fictieoefening monteren de studenten een fictiescène van maximaal vijf minuten met twee acteurs in een studiosetting. Uitgangspunt voor de oefening is een geschreven scène die door de opleiding wordt aangeleverd en die binnen één draaidag in de studio op de Filmacademie is opgenomen. De studenten Montage werken in deze oefening samen met de studenten Regie Fictie, Productie en Sound Design, volgens een min of meer lineaire aanpak onder de artistieke leiding van de Regie Fictie-student. De Montage-studenten monteren niet alleen het gedraaide materiaal, maar doorlopen ook het postproductietraject van geluid en zijn verantwoordelijk voor de oplevering van de definitieve film – inclusief op- en aftiteling – voor de vertoning tijdens de evaluaties. Ter afronding van deze oefening schrijven studenten een individueel evaluatieverslag (zie ook Verslagen).

Productioneel

  • 4 dagen beeldmontage
  • 1 overdrachtdag
  • 3 dagen geluidmontage + 1 dag eindmixage
  • 1 dag voorbereiding evaluaties (samenvoegen beeld en geluid, prepareren vertoning Projectiezaal en oplevering DVD-master t.b.v. evaluaties)

specifieke leerdoel(en) Montage
Na afloop van deze oefening is de student in staat om een korte fictiefilm te monteren waarvan beeld en geluid los van elkaar zijn opgenomen. Daartoe dient de student het opgenomen beeld- en geluidmateriaal met behulp van de sync-klap te synchroniseren. Binnen het montagesysteem dient de student het materiaal zodanig te ordenen (naamgeving en opslag in mappenstructuur) dat een vlotte manier van werken is gewaarborgd, ook als de Montagestudent onverhoopt zou wegvallen. De student is in staat in samenspraak met de regisseur en de producent montagebeslissingen te nemen over het verloop van de vertelling, maar ook over tempo en ritme van de film en over de stijl waarin het verhaal wordt verteld. In dat proces stelt de student zich als een gelijkwaardige gesprekspartner op. De student is in staat om feedback en kritiek van medestudenten en coaches tot zich te nemen en te verwerken in nieuwe montageversies van de film. De student is in staat de film binnen de hem of haar ter beschikking gestelde tijd af te monteren op een lengte die valt binnen het gestelde tijdslot. De student is in staat om de benodigde beeld- en geluidsbestanden op vlekkeloze wijze over te dragen aan de student Sound Design (en indien van toepassing IMVFX), in de vorm en het formaat dat daarvoor nodig is. Ten slotte is de student in staat om de definitieve beeldversie en de definitieve audiomix te verwerken tot een vertoningskopie van de film ten behoeve van evaluaties en archivering.

competenties
1,2,3,4,5,6,9,10,11

onderwijsvorm
gemeenschappelijke praktijkoefening

contacttijd
8 uur

docenten
René van Uffelen en diverse vakklascoaches

toets
De docent beoordeelt de actieve participatie van de student, waarbij speciaal wordt gelet op getoonde creativiteit, beheersing van het ambacht, communicatief vermogen, flexibiliteit en planmatig en doelgericht werken.

studiebelasting
3 EC (84 uur)

Delen