de Verbeelding I: introductie production design en IMVFX - 2 EC

filmmaken vanuit een vormgeversperspectief en de diverse vormgeversrollen daarbij

algemene typering en inhoud
Wat houdt Production Design in? En wat houdt Interactive Media en Visual Effects in? Hoe verhouden zij zich tot elkaar? Waar zijn zij precies voor verantwoordelijk? Hoe pakken zij een concreet vormgevingsproject aan? Waar laten zij zich door inspireren?

De student maakt kennis met een aantal belangrijke aspecten van zowel het vak production design, als het vak interactieve media/visual effects en hoe deze elkaar kunnen aanvullen en versterken.  Docenten van beide afstudeerrichtingen verzorgen een introductie aangevuld met lezingen door professionals uit het werkveld, vaak met presentatie van eigen werk. Daarbij wordt aandacht besteed aan techniek, de theoretische basis en de inhoudelijke kant van de beide vakdisciplines. Er worden filmfragmenten vertoond, waarvan de artistieke betekenis (vormgeving) wordt besproken.

meer over de inhoud

literatuur:
Er wordt een production design reader uitgedeeld in de les en een hand-out over de workshop (maker-thema)

leerdoelen
Na afloop van dit onderdeel:

  1. weet de student wat er nodig is om een concept te ontwikkelen(in samenhang met conceptontwikkeling van Bart Römer)
  2. kan de student conceptuele vaardigheden inzetten bij de totstandkoming van projecten.
  3. heeft de student een beeld van de inhoud van de vakgebieden Production Design (PDG) en Interactieve Media/Visual Effects (IMVFX) en hoe de beide vakgebieden elkaar kunnen aanvullen en versterken
  4. heeft de student een beeld van de taken en verantwoordelijkheden van de production designer, de IMVFX-er, de art director, overige leden van het art department,
  5. heeft de student een beeld van de belangrijkste elementen van de gezamenlijke beeldtaal die beide disciplines verbindt
  6. heeft de student praktische vormgevingservaring opgedaan d.m.v. het ontwikkelen van een styleframe (filmstill)
  7. kan de student eigen opvattingen en overtuigingen vormen, deze communiceren en zichtbaar maken
  8. kan de student deze vaardigheden efficiënt en effectief toepassen en samenwerken in teamverband

competenties
1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11

onderwijsvorm
Hoorcolleges, lezingen, praktijkoefeningen, zelfstudie

plenaire bijeenkomsten:

  • introductie PDG en IMVFX (2 uur)
  • highlights uit de kunstgeschiedenis (2 uur)
  • concrete toelichting op de praktijkopdracht (1,5 uur)
  • lezingen door professionals uit de beroepspraktijk:
  • production design en eigen werk (2 uur)
  • production design en het maken van affiches voor de Nederlandse film (1,5 uur)
  • de gekozen themafilm door de maker als inspiratie voor de latere opdracht (3,5 uur)
  • plenaire evaluatie: presentaties en feedback/beoordeling (3,5 uur)

praktijkoefening:

  • zelfstandig werken aan een praktijkopdracht (6 dagen)
  • begeleidingsmomenten tijdens het werken aan de praktijkopdracht

zelfstudie:

  • lezen reader(s)

contacttijd:
12 uur

docenten
Michel de Graaf, Harry Schreurs en (gast)docenten n.t.b.

toets
praktijkopdracht en presentatie van het gemaakte werk

beoordeling
Dit is een reflectie op het gemaakte werk n.a.v. de inhoud, het werkproces en het leerproces.

De student krijgt de EC's toegekend wanneer er sprake is van:

  • een positief resultaat van de oefening en presentatie.
  • actieve deelname oefening en evaluatie.
  • voor beoordeling van de opdrachten is 80% aanwezigheid vereist

studiebelasting
2 EC (56 uur)

Delen