production design & interactieve media/visual effects (IMVFX) - 2 EC

een introductie op filmmaken vanuit een vormgeversperspectief

Meer over de inhoud

De studenten gaan praktisch aan de slag om te leren van hun eigen ervaringen. De studenten houden zich bezig met het gezamenlijk ontwikkelen van een style frame of film still van een themafilm van een specifieke cineast. Door middel van opdrachten en de analyse van films raakt de student vertrouwd met de basisbegrippen van beide disciplines. In korte, geconcentreerde oefeningen worden de conceptuele en technische vaardigheden vergroot. Deze opdracht is tevens een eerste kennismaking met de mogelijkheden die digitale media biedt bij de totstandkoming van cinematografische producties door o.a. revisualisatie.

Uitgangspunt voor de oefening is het werk van een specifieke cineast, een themafilm.

Een onderdeel van het programma vormt conceptontwikkeling en gaat vooraf aan deze oefening. De lessen conceptontwikkeling geven kennis over wat een concept precies inhoudt en welke vormtaal daar voor nodig is. Er worden verschillende fasen in de totstandkoming van een concept behandeld. Aan de hand van voorbeelden komen de ideevorming, research en het filteren van diverse informatie voorbij. Er wordt belicht wat het belang is van inhoudelijke en formele keuzes leren maken en hoe dat het bedenken van een concept en de uitwerking ervan beïnvloedt. Je kunt de opgedane kennis toepassen op deze aansluitende oefening, evenals bij de digitale fictie oefening: de Verbeelding.

Een ander onderdeel van het programma vormt kunstgeschiedenis. Aan de hand van een beschouwing over relevante kunst en kunstwerken worden bruggen geslagen tussen de beeldende kunst en de audiovisuele kunst. Hierbij worden afbeeldingen getoond en illustratieve filmfragmenten. Hiermee wordt een basis van kennis gecreëerd voor de student om zijn ontwerpproces en creatieve, inhoudelijke ontwikkeling kracht bij te zetten. De student kan uit deze kennis putten om tot een ontwerp te komen die in de juiste context past of die er juist, onderbouwd, van afwijkt.

De student leert wat de specifieke taken en verantwoordelijkheden zijn van een production designer, de art director en overige leden van het art department. Het is tevens een eerste kennismaking met de mogelijkheden die digitale media biedt bij de totstandkoming van cinematografische producties door o.a. design visualisatie  en previsualisatie. Daarnaast wordt aandacht besteed aan techniek, de theoretische basis en de inhoudelijke kant van de beide vakken.

Delen